גלעד ארדן
גלעד ארדןצילום: הלל מאיר/TPS

שר הפנים אריה דרעי והשר לנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן מנעו היום (ד') את כניסתה לישראל של השחקנית-דוגמנית Shashi Naidoo.‏

‏Naidoo, שחקנית-דוגמנית ודמות ציבורית ידועה בדרום אפריקה, הביעה לפני כחודש תמיכה בישראל וביקורת כלפי החמאס ברשתיות החברתיות. בין השאר, כתבה נאיידו כי ישנם שני צדדים לסיפור וציינה שארגון הטרור חמאס שולט בעזה.

עוד כתבה שישראל היא ההיפוך ממדינת אפרטהייד, וכי יהודים, נוצרים, הומוסקסואליים, נשים ועוד נהנים משוויון זכויות.

לאחר התבטאויות אלה היא ספגה ביקורת קשה והופעלו עליה לחצים רבים מטעם פעילים וארגוני BDS בדרום אפריקה, לרבות איומים על חייה. הלחצים שהופעלו עליה הביאו לביטול חוזים עמה ולנזקים.

בעקבות כך, קיימה Naidoo מסיבת עיתונאים בחסות ארגון החרם הקיצוני BDS South Africa, ככל הנראה במטרה למזער את הנזקים שעוררה סדרת הציוצים. במהלכה, ניידו התנצלה שוב על ההתבטאויות שלה והודיעה על כוונתה להגיע לאזור, זאת במסגרת ''חינוך מחדש'' שלה.

על הביקור אמונים שני ארגונים המהווים מחוללים מרכזיים בקידום חרמות בדרום אפריקה.

במשרד לנושאים אסטרטגיים מדגישים כי Naidoo אינה מקדמת חרמות – נהפוך הוא: בשל התבטאויותיה הפרו ישראליות ספגה ביקורת ציבורית חריפה ואלימה, וכעת היא מנסה ככל הנראה לשקם עצמה נוכח הנזק התדמיתי שגרמו לה ארגוני ה-BDS בדרא"פ.

להערכת גורמים במשרד, ניכר כי הלה שבויה בידי ארגונים אלה, וכי הסיור והגדרתו כ"חינוך מחדש" בישראל וברש"פ מהווה "פיצוי" עבור BDS, נוכח הפרופיל הציבורי הגבוה שלה.

לאחר בחינת הנושא, החליט השר דרעי, בעקבות המלצת השר ארדן, לסרב לכניסתה לישראל, זאת במסגרת מדיניות של מאבק בארגוני ה-BDS, ולאור ההערכה כי ביקורה ינוצל לקידום קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל.

השר ארדן הזמין את Naidoo לקיים ביקור עצמאי בארץ, שלא בחסות ה- BDS, על מנת להתרשם בעצמה מהמציאות בשטח.

״ארגוני החרם נגד ישראל עוברים לשלב האיומים על אנשים כדי שיפעלו נגד ישראל. זה מקרה חמור במיוחד ולכן הפעלתי את סמכותי והוריתי למנוע את כניסתה לישראל״, אמר דרעי.

השר לארדן אמר "עצוב מאד שבדרום אפריקה של היום, הבעת תמיכה בישראל במאבקה נגד ארגוני טרור מובילה לאיומים על חייו של מי שהביע את התמיכה. זהו שימוש בדרכי טרור אישי וכפייה - כמו במקרה של נבחרת ארגנטינה, כאשר ארגוני הBDS הפעילו לחץ ואיומים אישיים על השחקנים ובני משפחותיהם.

''בנסיבות מצערות אלה, למרות הכאב על המצוקה שגב' Naidoo מצויה בה - לא נוכל לאפשר כניסתה לארץ. אני מזמין את גב' Naidoo באופן אישי לבקר בישראל ולהתרשם בעצמה מן המציאות בשטח; נאיידו תגלה שמה שצייצה היה נכון ומדוייק״, הוסיף.