לא יכולים לקבל. ידלין
לא יכולים לקבל. ידליןפלאש 90

האם אנחנו עומדים בפני סוף שבוע שלישי של ירי על יישובי הדרום ותקיפות של צה"ל בעזה? והאם האזעקות בצפון יישמעו גם היום, בפעם הרביעית ברציפות?

רוני דניאל, אלון בן דוד ויואב לימור שוחחו היום (חמישי) ב־103fm עם אלוף במילואים עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, לשעבר ראש אמ"ן, שהעריך: "אם חמאס יגיע חלילה להישג שלא נוכל שלא להגיב עליו, זה יידרדר".

בתחילת השיחה נשאל ידלין על ההבדלים בין החזית הצפונית לדרומית. "המצב מתוח בשתי החזיתות, אבל צריך לשמור על קור רוח ולא לייצר פה פאניקה מיותרת", אמר, "אני חושב שיש אבחנה מאוד ברורה בין הדחוף למסוכן. הזירה הדרומית היא יותר דחופה, ואנחנו רואים את זה בעובדה שחמאס הכניס את עצמו לכאורה לכוננות הגנתית ומדבר על 'דם תמורת דם'. אני לא אופתע אם החזית הזו תתלקח בקרוב - ובקרוב זה היום בלילה".

"לעומת זאת", הוסיף, "החזית המסוכנת יותר היא הצפונית, שם יש מאבק עם האיראנים, ויש סכנה שזה יגלוש לחיזבאללה בסדר גודל יותר מסוכן מבדרום. אם יפרוץ עימות בדרום - מה שאנחנו מנסים להימנע ממנו, עדיין לצה"ל יש פתרונות מאוד טובים, ומדינת ישראל תיפגע יחסית מעט. אם החזית הצפונית תתפרץ - זאת באמת מלחמה".

יירוט פטריוט בשמי ישראל
יירוט פטריוט בשמי ישראלDavid Cohen/Flash90

למי יש אינטרס שתפרוץ מלחמה בצפון?

"אין אינטרס לא בדרום ולא בצפון. אף אחד מהגורמים בגבולות לא רוצה מלחמה, אבל אנחנו יודעים מניסיוננו ההיסטורי, שגם כשאף אחד לא רוצה מלחמה - היא יכולה להתפרץ כתוצאה משרשרת אירועים".

על מערכות ההגנה הישראליות, הדגיש ידלין כי "נורא חשוב שלא נפתח איזו אשליה שיש לנו הגנה הרמטית מרקטות וטילים. יש לנו מערכת הגנה טובה, הכי טובה בעולם - אבל היא ממש לא הרמטית". לדבריו, "לא צריכים להיות מאוכזבים כשאנחנו לא מצליחים לעצור כל רקטה, כי זו ממש לא הציפייה הנכונה לאור הנתונים הכמותיים, הטכנולוגיים והמבצעיים".

על פי ידלין, נראה שהעימות הצבאי הבא הוא בלתי נמנע: "אני חושב שבדרום לא יהיה לנו מנוס כנראה מ'צוק איתן 2'. זה הולך לשם, ואם לא השבוע אז בשבוע הבא - אלא אם קורים דברים מדיניים שאנחנו לא מכירים אותם בערוצים אפלים בקהיר או במקומות אחרים".

בדרך לאותה הסלמה, סבור ראש אמ"ן לשעבר כי הירי אתמול בשתי הגזרות, שבעקבותיו נפצע קצין צה"ל בינוני בדרום וצופרי האזעקה פעלו בצפון, הוא לא תוצאה ישירה של הריבון מעבר לקווי הגבול. בדרום אלה ארגונים סוררים או גופים קיצוניים בזרוע הצבאית של חמאס, בצפון - כך נראה - ארגון דאעש. "אנחנו צריכים לעשות מודל של 'בלימה כפולה' - מצד אחד לדרוש מהכתובת שתהיה אחראית, ומצד שני לא יכולים להשאיר חוליית צלפים כזו לפעול חופשי ולהגיד שחמאס יעצור אותם", אמר, והדגיש: "עוד שלשום, אחרי האירוע של שישי שעבר, היינו צריכים להקים צוות מיוחד שלא יאפשר לצלפים האלה לפעול שוב".

אתה יכול לשרטט לי את אותו אירוע שבגינו לא יהיה מנוס מכניסה לעימות נרחב?

"אם זה תלוי בחמאס או באסד, אין מלחמה. אין התפרצות גדולה, אבל לפחות בעזה יש היום כוחות שאנחנו רואים שהם לא נשמעים להנהגת חמאס, ולכן, אם חס וחלילה הם יגיעו להישג שלא נוכל
שלא להגיב עליו, זה יידרדר לעימות הגדול. אין לי ספק".

בצפון, מדובר בסיפור אחר: "הבעיה שם היא לא גבול רמת הגולן, בואו לא ניכנס מחרדה מרקטות של דאעש שלא יהיו שם להערכתי בעוד כמה שבועות. הטריגר יהיה מה שהאיראנים ממשיכים לשגר ולהתבסס בעומק סוריה - ופה זה הרבה יותר בשליטתנו".

בהמשך השיחה פנה ידלין לאלון בן דוד ואמר לו כי ההנחה שלו שהרוסים הם בעלי הבית בגזרה הצפונית היא "הנחה לא חזקה מדי", כהגדרתו. "בעלי הבית שם הם האיראנים, והם לא ממש מקשיבים לרוסים שמבקשים מהם לצאת מסוריה בתום מלחמת האזרחים והשבת שלטונו של אסד", הוסיף, "האיראנים לא עומדים בהבטחות שלהם ו'מצפצפים' על הרוסים. הם מחליפים למדים סורים ונשארים בשטח כיועצים, כבודדים וכחצאי יחידות. אנחנו צריכים להתאים את עצמנו לאופן הפעולה שהאיראנים יודעים לפעול בו".

רוני דניאל ציין שהאינטרס האיראני הוא לקנות זמן ולהתבסס היטב בסוריה, ולא לכוון לתקיפה מיידית. ידלין הסכים: "הם ראו את הנחיתות שלהם, והם לא רוצים לחמם. הם לא עובדים לחדשות של שמונה, הם עובדים לעוד שמונה שנים".