בשנות ילדותי ובגרותי, אבי, הרב עדין אבן-ישראל שטיינזלץ, הנחיל והזכיר לי כל הזמן את האמרה המשפחתית שלנו: "עדיף להיות כופר (אפיקורס) מאשר להיות בור ועם הארץ".
אמרה זו, שליוותה אותי במהלך כל שנות התבגרותי, הועברה לאבי על ידי אביו, בתקווה שיחקור בחוסר פחד את כל מה שנתקל בו בכל התחומים שנגלים אליו, כך שבסופו של דבר יוכל למצוא ביטחון אמיתי בהבנה עמוקה יותר של הרוחניות, המסורת והחוק היהודיים וחיבור עמוק אליהם. אך רק בבגרותי הבנתי את משמעותה האמיתית.
הידע שלנו מבוסס מילדות על אמונה עיוורת בלבד. כאשר אנו מתחילים את חיינו הרוחניים, אנו מסתמכים אך ורק על מידע שהועבר אלינו מדורות קודמים. ככל שעבר הזמן, הבנתי כי הדרך היחידה לפתח את החוכמה האמיתית ואת היופי של המורשת היהודית שלנו היא בשאילת שאלות, בהתווכחות עם הדברים, באפשרות לרדת לעומקם ולא לקבל שום דבר כפשוטו.
לכל אדם יש את האפשרות לעסוק בטקסטים היהודיים, ועם המהפכות הטכנולוגיות, ביניהן מהפכת הדפוס, האינטרנט והטלפונים שיש כמעט לכל אדם בעולם, הם הפכו נגישים יותר ויותר. דבר זה חיוני כדי להבטיח שלכל אחד, בלי קשר לרקע שממנו הוא מגיע או לרמת הבנתו, תהיה הזדמנות להתחבר לעולם הידע היהודי הרחב.
ההיסטוריה שלנו גדושה בלא מעט דוגמאות של קהילות יהודיות שבחרו במסורת העיוורת. לא לשאול שאלות, להסתמך על הדורות הקודמים ולהמשיך בדרך הנוחה עוד לפני שהתחילו ללכת בה. הקהילות שלא למדו תלמוד נעלמו. רק קהילות שהעמיקו בלימוד המשותף ועסקו במרדף אחר הידע, זכו גם לפרוח ולגדול, ובכלל להמשיך להתקיים ולשמור על זהותן.
בתור עם הספר, קיום המסורת שלנו אינו נובע מיכולתנו להעביר את טקסט הליבה שלנו מדור לדור. במקום זאת הוא מונע על ידי הרצון שלנו לנהל דיון, לחפור עמוק יותר בחיפוש אחר ידע נוסף ואחר האמת. על ידי ניצוצות השיח והדיון הנלהבים, הלהבה של המורשת והזהות היהודית שלנו יכולה לבעור לנצח. אפילו בזמנים האפלים ביותר שלנו, לאורך כל הדורות, לימוד התורה והתלמוד היה ועדיין מהווה את האור שלנו, נתן ונותן לנו תקווה. הוא מעצים אותנו ומאפשר לכל אחד לשמור על שליטה במוחו ובגורלו גם במצבים הקשים ביותר שבהם הוא נתקל.
זאת ועוד. הרדיפה הבלתי פוסקת אחר הידע מגשרת בין העבר, ההווה והעתיד של עמנו. הדורות עוברים, משתנים ומתחלפים, אך אנו ממשיכים לעסוק באותם הדיונים סביב התלמוד שאבותינו, אבותיהם וכל הדורות לפניהם עסקו בהם. שוב, מקור החוסן והעוצמה שלנו הוא לא רק הטקסטים הכתובים בספרים שלנו, אלא נובע גם מיכולתנו ללמוד אותם, להעמיק בהם, לדון עליהם ולהתווכח איתם.
הזמן לשמוע
רבים מאיתנו נשארים קשורים לאמרה היהודית המפורסמת ממעמד הר סיני "נעשה ונשמע", לפיה מורינו התוו לכולנו את הדרך היהודית מאז ומתמיד. קשה לי עם כך, משום שזו הצהרה המתמקדת בפעולה של עם מזויף ובלתי חושב. המילים הללו, שנאמרו לפני יותר מ‑3,000 שנה, עדיין נשארו האידיאל לחיים יהודיים. אך הן היו נכונות לעם שראה מעשי ניסים בעצמו, באופן אישי. ניסי מצרים, קריעת ים סוף, המן, הבאר וענני הכבוד ליוו אותם בדרכם ממצרים ועד שקיבלו את התורה במעמד הר סיני. לכן הם לא היו צריכים להעמיק בזהותם. היא הייתה לפניהם. האמת הייתה ברורה, וכעת היו צריכים רק לשמוע מה עליהם לעשות.
נכון, כעם הבטחנו את נאמנותנו לקדוש ברוך הוא, התחייבנו לאמונה שאינה תלויה בדבר, הבענו את נכונותנו לקיים את התורה והבטחנו להיות תמיד אנשים של פעולה. אבל לצד העיסוק התמידי שלנו בביצוע הכללים, לא הגיע הזמן שנבין מדוע? ההתחייבות שלנו הייתה בת שני חלקים. אבל אנחנו מקיימים את ה"נעשה" כל כך הרבה זמן, עד ששכחנו לקחת את הזמן כדי שגם "נשמע" ונבין את ההיגיון מאחורי הפעולות והמעשים שלנו.
בתקווה ליצור דורות חדשים של מחפשי ידע, אבי הכין פרשנויות מקוריות ותרגומים לכלל הקאנון היהודי, כולל התנ"ך, התלמוד הבבלי, המשנה, משנה תורה והתניא. הוא פעל מתוך המוטו "למד את עמי" והקדיש את חייו כדי לוודא שלילדיו, לילדיהם ולכל הדורות הבאים יהיו כל הכלים הדרושים כדי לגשת ולעסוק בטקסטים, ללמוד את יסודות האמונה לעומק ולהצטרף לדיון בונה הזהויות ששמר אותנו בחיים ואת זהותנו, מאז ומתמיד.
דווקא בדור שחי בעולם המודרני והמתפתח בתקופה הנוכחית, מקורות הידע זמינים לנו יותר מכול. כיום אפשר לעיין בספרים דרך המסך, לצפות בשיעורים מהבית, ואפילו ללמוד בחברותא באופן וירטואלי עם אדם שנמצא בצידו השני של העולם. לעומת הדורות הקודמים, לנו יש נגישות לרכישת הידע מכל מקום שבו נהיה ובכל זמן. הכול תלוי ברצון שלנו.
להעמיק ב"למה?"
במעמד הר סיני כל העם היה חדור בנקודות מבט ייחודיות, והגיע הזמן להפעיל אותן גם כעת במרדף שלנו אחר האמת. על ידי שנאתגר זה את זה, נקדיש את זמננו לכך ונתמוך בפיתוח כלים שיהפכו את הטקסטים נגישים לכולם, נוכל לקדם את הידע היהודי ועל ידי כך גם להבטיח את עצם הישרדותנו. חשוב שנתאים את עצמנו לעולם המשתנה ולשפה הצעירה כדי להצליח לשמור על רלוונטיות התלמוד גם לדור הצעיר שגדל בעולם הטכנולוגי של היום. גם במרכז שטיינזלץ אנו עמלים כעת על פיתוח פלטפורמה דיגיטלית שתכיל את כל כתביו של אבי, כדי שגם בדורנו אנו נשמר את הרצון לרכישת הידע.
ההעמקה והלימוד הללו נדרשים על מנת לצרוב את זהותנו בקיומנו. מעשים שנעשים רק לשם המעשים, נשארים בלא משמעות, ולאחר שנים מתנדפים וכבר לא נשארים חלק ממעגל החיים. ההבנה שמגיעה בעקבות העמקה ולימוד היא ורק היא זו שמאפשרת להבין את הסיבה, את החיים ואת הדרך היהודית, ונותנת מענה לבחירת הדרך האינדיבידואלית של כל אדם, מתוך רצון להמשיך את העברת המסורת ולפיד קיום העם היהודי לדורות הבאים. מי שאינו מבין ומעמיק ב"למה", לא יוכל להמשיך בעשייה עצמה.
אך יותר מהידע, ישנו צורך להנחיל לדורות הבאים את ההתלהבות מהלמידה, את הרצון להעמיק ולהמשיך להדליק את האש והניצוצות בדיון. אלו ימשיכו לדאוג לרלוונטיות ולנגיעה של המסורת היהודית בחיינו גם בדור הזה. הרצון ללמוד הוא הקטר שמניע ומוביל את הדור לזהות שורשיו. הוא זה ששומר על העם היהודי גאה במורשתו ובספריו, גם אם נכתבו לפני דורות ושנים רבות. החיפוש אחר האמת יוביל לשמירתה כערך בלתי ניתן לטשטוש וכגורם משמעותי בחיי כל מי שמזדהה עם העם היהודי ומרגיש חלק ממנו. העלאת שאלות החיפוש על גבי השטח באופן תמידי מבטיחה כי תמיד יהיו מי שימצאו את התשובות ושיהיה חשוב להם לשמוע. היא חוצבת בתוך הנפש מקום לחיבור לאמונה האמיתית שנוגעת עמוק במיתרי הזהות שכבר טבועים בנו באופן טבעי.
אחרי הכול, רק מי שלומד יכול להבין, רק מי שיודע יכול להתקדם, ורק מי שמחפש, שומר ומפתח את הידע יכול למצוא ביטחון אמיתי בהבנה העמוקה של הרוחניות, המסורת והמשפט היהודיים.
הרב מני אבן-ישראל הוא ראש מרכז שטיינזלץ
מאמרים ותגובות למדור ניתן לשלוח לכתובת [email protected]
(המערכת אינה מתחייבת לפרסם את המאמרים שיישלחו)