ידרוש מהמדינה הגדרה מדויקת מיהו העם היהודי. בג"ץ
ידרוש מהמדינה הגדרה מדויקת מיהו העם היהודי. בג"ץצילום: פלאש 90

מרתון פרלמנטרי לילי הניב לפנות בוקר חוק יסוד חדש שעמלו עליו ימים רבים.

בוועדת החוקה התווכחו קשות על סעיפי החוק, שינו, ריככו, הקשיחו, מחקו והוסיפו, עד לתוצאה הסופית שזכתה לרוב בכנסת. בתום ההצבעה עלה ראש הממשלה לדוכן הנואמים ואמר בפאתוס: "זהו רגע מכונן בתולדות הציונות ובתולדות מדינת ישראל... ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי... מדינת היהודים... חקקנו בסלע החוק – זוהי המדינה שלנו... תחי מדינת ישראל".

הנה כי כן, ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי על פי חוק יסוד. השפה הרשמית במדינה זו היא עברית. ההמנון הרשמי הוא "התקווה", ודגל המדינה הוא דגל לבן ועליו מגן דוד כחול ושני פסים כחולים. במדינת ישראל אין שוויון בין העם היהודי ובין אלה שאינם יהודים. על פי החוק הזה, מדינת ישראל שייכת לעם היהודי ולו בלבד.

ברור שתוגשנה עתירות לבג"ץ לביטול חוק הלאום. בג"ץ לא יתקשה לבטלו, וזאת על אף שהוא עומד בסתירה מובהקת לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, וחוק יסוד שעומד בסתירה לחוק יסוד אחר, נהוג להעדיף את החוק המאוחר יותר. בג"ץ ימצא מוצא פשוט יותר, על ידי פרשנות תכליתית של השאלה מיהו העם היהודי - האם כל העם היהודי, על כל פלגיו הדתיים? כולל החילונים? בכל העולם? האם מדינת הלאום של העם היהודי היא מדינת הלאום של היהודים הרפורמים בארצות הברית? ושל הקונסרבטיבים?

זה מה שיעשה בית הדין הגבוה לצדק. הוא ידרוש מהמדינה הגדרה מדויקת מיהו העם היהודי. מדובר בחוק יסוד שישפיע על כל החקיקה, וכל מילה בו תיחקר בדקדקנות מעתה ועד עולם. העותרים מטעם ארגוני זכויות אדם ינסחו לבית המשפט את נוסח שאלת הדרישה, ובג"ץ יעוט על המפלט הזה. אין צורך לפסול את החוק בבית המשפט - רק להשהות את תוקפו עד שתתקבל הבהרה שאי אפשר לקבל.

אל למחוקקים להתרגש יותר מדי, וגם לא לסמוך על הרוב הקואליציוני. לפעמים זה לא מספיק. וסוף מעשה במחשבה תחילה. העם היהודי כולו, בארץ ובעולם, חלוק לגבי הגדרת היהדות או מיהו יהודי, ובוודאי גם כנסת ישראל. לא יהיה רוב בכנסת לתשובה כלשהי בסוגיה זו. הבה נזכור שאפילו הרב שך החרדי אמר על תנועת חב"ד שהיא הדת הכי קרובה ליהדות, כלומר לא בגדר יהדות ממש...

בג"ץ ידרוש מהכנסת להגדיר את המילה יהודי, ובכך יבטל את החוק מכול וכול. עשרות שנים אנחנו מנסים להגדיר מיהו יהודי ולא מצליחים. אין סיבה שנצליח הפעם.