מינכן
מינכןצילום: ISTOCK

ביום שישי האחרון הוסר הלוט מעל שני לוחות שהוצבו בבנייני מגורים בעיר מינכן בגרמניה, ועליהם תמונותיהם ופרטיהם האישיים של יהודים שהתגוררו בניינים לפני פריצתה של מלחמת העולם השנייה, ונרצחו במהלכה על ידי הנאצים.

האנדרטאות החדשות שיוקמו בבניינים שונים ברחבי מינכן בהם התגוררו היהודים לפני המלחמה ולפני שנרצחו על ידי הנאצים, הם חלק מיוזמה של ראשי העיר מינכן לשמר את זכרם של יהודי העיר שנרצחו בשואה.

עד היום נשמר זכרם של יהודי מינכן בעזרת לוחות "אבן הנגף" – לוחות פליז שהותקנו על מדרכות במקומות מהם גורשו יהודים במינכן. היוזמה היתה של האמן הגרמני גונטר דמנינג, שהחליט להיציב 50 אלף לוחות פליז כאלו במקומות מהם גורשו יהודי אל מחנות ההשמדה ברחבי אירופה.

הוא ביקש מהציבור לסייע לו בכיסוי העלות של 140 דולר עבור על לוח פליז כזה, מה שגרר ביקורת מצד ראשי הקהילה היהודית שיצאו נגד הפרוייקט וביקשו מראשי העיר מינכן להנציח את זכרם של יהודי העיר בצורה מכובדת יותר.

"עם צורה חדשה זו של הנצחה, מינכן עושה את דרכה העצמאית אל עבר זיכרון מתמשך ומכובד", אמרה ראש הקהילה היהודית בבואריה, שרלוט קנובלוך.

על פי הצעת מועצת העיר מינכן שהתקבלה, יוקצבו 175 מיליון דולר לפרוייקט ההנצחה החדש במסגרתו יוצבו לוחות הזיכרון במקומות בהם התגוררו היהודים במינכן לפני השואה וגורשו מבתיהם.

בימים הקרובים יותקנו לוחות נוספים על בניינים בעיר, כאשר במהלך החודשים הקרובים אמורים להופיע לוחות זיכרון על מאות בניינים ברחבי מינכן.