אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: יעקב נחומי, פלאש 90

בישוב עץ אפרים שבשומרון יתקיים היום (שני) ערב מיוחד שתכליתו מציאת תרומת כליה עבור רחל (רוחל'ה) לוי בת ה-67, תושבת כפר סבא, שמצב כליותיה חמור מאוד, וביומן ערוץ 7 שוחחנו אתה.

"יו"ר מועדון הגיל השלישי ב'עץ אפרים' שמעה את הסיפור שלי והחליטה לאמץ אותי ויעזרו לי למצוא תורם", פותחת לוי ומספרת את סיפורה. "נמצאו שני תורמים אבל הם נפסלו, אחד ממש בשלב הסופי. בני המשפחה שלי לא מתאימים בכלל".

בדבריה מספרת לוי על קורותיה שמי שנולדה להורים עולים מבולגריה בכפר סבא. הוריה עלו לארץ עםילד כבן שלוש שלימים נהרג במלחמת יום כיפור. מאז האסון בחרה רוחל'ה לסעוד את הוריה ולטפל בהם באופן רציף, גם על חשבון חייה שלה. היא נישאה בשל כך בגיל מאוחר ונולדו לה שני ילדים.

"טיפלתי בהורים שלי כל החיים. הייתי צמודה אליהם. כשהם נפטרו התחילו הבעיות שלי. זה התחיל בהדרגה. מצאו חלבון בשתן, הכליות תפקדו בהתחלה ולאט לאט הן נפגעו. יש לי אי ספיקת כליות ונאלצתי להתחיל דיאליזה באין ברירה. עם תחילת הדיאליזה נולדה לי נכדה ראשונה שעזרה לי להתגבר.

לוי ממשיכה ומספרת על הקושי היומיומי להתנהל במציאות רפואית קשה כל כך, "לא מדובר בכאב אלא בחוסר כוח נורא. אני, שהייתי פעילה ועוזרת לכולם, לא מסוגלת לבצע דברים. כדי לטאטא את הסלון אני צריכה לנוח שלוש פעמים".

מצב ספיקת הכליות של רוחל'ה התדרדר והגיע לכדי ארבעה אחוזים בלבד. במציאות חמורה שכזו היא יוצאת למבצע עצמאי לאיתור תורם או תורמת, המבצע שייפתח היום בעץ אפרים ויהווה יריית פתיחה לשורת אירועים שבהם היא תספר את סיפורה ותבקש תורם להצלת חייה.

"המערכת לא לוקחת חלק בחיפושים אחרי תורם כי יש הרבה כמוני. יש אמנם עמותה שעוסקת בזה, אבל גם התור ארך וגם יש עדיפות לצעירים בהמתנה לתרומה. אני חייבת לחפש לבד, וכך הגעתי ליו"ר עמותת האזרחים הותיקים בעץ אפרים".

במהלך האירוע שיתקיים הערב ישמעו המתכנסים את סיפורם של שני תורמי כליות שיספרו על התהליך שעברו, "שאנשים ישמעו שאפשר לחיות עם כליה אחרת", אומרת רוחל'ה ומקווה לעורר מודעות לחשיבות תרומת הכליות.

"עד שהגעתי למצב הזה הקרובים ביותר אליי לא ידעו שאני במצב נורא כל כך. אני לא טיפוס שאוהב להתבכיין, לא אוהבת לבקש טובות אבל יש מצב שבו נחשפים ואז אין ברירה", היא אומרת ומקפידה לחתום את השיחה אתה בתודות לכל אותם אנשים וארגונים טובים שנקרו בדרכה ומסייעים לה במבצע אליו יצאה.