אבני הנגף לזכר קורבנות השואה
אבני הנגף לזכר קורבנות השואהצילום: רויטרס

לוחות הזיכרון לקורבנות השואה הקרויים "אבני נגף" יותקנו בקרוב בליובליאנה, בירת סלובניה, בעוד שבמינכן מתחילים להסיר אותם.

ברחבי לובליאנה הוצבו באחרונה כרזות הנושאות את דיוקנותיהם של קורבנות שואה. זאת, כצעד מקדים לקראת הצבת אבני הנגף (שְטוֹלְפֶּרשְטַיינה, בגרמנית) ברחובות.

בינתיים, במינכן שבגרמניה החלו להסיר מהמדרכות את "אבני הנגף". כך דיווח "דויטשה וולה". ההחלטה התקבלה משום שרבים סבורים שאבני הנגף מבזות את הקורבנות במקום לכבד אותם.

ביום שישי הוצבו במינכן שני לוחות זיכרון מסוג חדש, במקום אבני הנגף. מדובר בלוחות פלדה מצופים בזהב בגודל 12 ס"מ על 12 ס"מ, אשר נושאים את שמותיהם ודיוקנותיהם של הקורבנות. הלוחות עוצבו ע"י המעצב קיליאן שטאוס, והם יוצבו על הקירות החיצוניים של בתיהם או מקומות העבודה האחרונים של הקורבנות.

במקרה שבעל הבניין יסרב להצבת הלוח, או שאין מקום מתאים עבור הלוח על הקיר, יוצב תחת זאת עמוד פלדה בגובה 1.80 ס"מ אשר ייקבע במדרכה.

שרלוט קנובלוך, העומדת בראש הקהילה היהודית של מינכן ובוואריה, בירכה על המהלך. היא מתנגדת מזה שנים לאבני הנגף – פרוייקט של האמן גינטר דמניג – אשר הוצבו כבר ביותר מ-50,000 מקומות ברחבי אירופה, לדברי דמניג. לדבריה, העובדה שהן מוצבות במקום שבו אנשים דורכים עליהם והן מתלכלכות, מהווה עלבון לקורבנות.