חקירות ככלי פוליטי
חקירות ככלי פוליטיצילום: יוסי זלינגר, פלאש 90

הפרקליטות החליטה לסגור את תיק החקירה נגד ראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר.

מנגד ממליצה המשטרה להעמיד לדין את סגן ראש עיריית ירושלים, מאיר תורג'מן. נראה שהזירה המוניציפאלית גועשת והבחירות בפתח.

איך מתמודדת המערכת המשפטית והאכפתית עם החשש לחיסולי חשבונות והפללת מועמדים לקראת הבחירות המתקרבות? עו"ד ארז אבוהב, מומחה בתחום הצווארון הלבן ומי שמייצג גם נבחרי ציבור, קורא לפרקליטות לפעול לקבלת החלטות ביחס לכל נבחרי הציבור והמועמדים ברשויות המקומיות שעניינם מצוי בחקירה.

"זה לא שהפרקליטות לא מקבלת החלטות, אבל לוקח לה המון זמן, והאנשים הללו, נבחרי ציבור, ממתינים עם עננה מעליהם, וזה גורם לא רק לפגיעה בהם. יש לכך השפעה על אינטרסים אלקטוריאלים, לכן החשש בהגשת תלונה הוא שהחקירות הן כלי לניגוח פוליטי", אומר אבוהב הקובע כי "כשהמשטרה רוצה היא גם יודעת לחקור מהר".

לדבריו הדרישה אינה לנקוט במהלך שלא יביא לבירור האמת ועם זאת ניתן לזרז מהלכים ולהביא להכרעות מהירות הרבה יותר. "אנחנו לא אומרים לעשות קיצורי דרך ועיגולי פינות, אבל החקירות כבר הסתיימו ומחכות להמלצת הפרקליטות ולשימוע. במצב כזה אפשר לזרז את פרסום ההחלטה בפרקליטות". לזאת הוא מוסיף ומעיר כי במידה ומדובר בחקירה שנמצאת בעיצומה הרי שאין מה לעשות ולא ניתן לדרוש זירוז הליכים אם רוצים להגיע לחקר האמת.

עו"ד אבוהב רואה במקרה של גל הירש דוגמה טובה לטענתו. "זה לקח שלוש שנים עד החלטה. זה לא ששלוש שנים חקרו", הוא מזכיר ומציין כי למרות זאת הדברים נמשכו ואיתם עינוי הדין להירש ואבדן משרת המפכ"ל שיועדה לו. "כשרוצים לחקור מהר יודעים לבצע את החקירה עד שלושים יום".

"יש נוהל של היועץ המשפטי לממשלה שלפיו תיק "ישכב" בפרקליטות לא יותר משנה וחצי עד שנתיים, אבל לא עומדים בזה בגלל עומס. כשמדובר באדם פרטי זה מובן וגם הוא עצמו רוצה שההחלטה תתקבל בשקט, אבל כשמדובר באדם פוליטי שההחלטה לגביו יש בה אינטרסים ציבוריים, והגשת תלונה בתקופה שלפני הבחירות מדליקה נורת אזהרה שצריך להתייחס אליה. הבחירות באוקטובר ויש המון תיקים פתוחים שלא קיבלו החלטה".

"לא סתם נקבעו הנחיות וצריך לעמוד בהן" אומר אבוהב ומבהיר כי אנשי הפרקליטות צריכים לעבוד ביתק חריצות. "יש מקרים של חשדות שלא בכדי הדברים מתעכבים בעניינם. יש כאן ניסיונות סיכול והדברים נאמרו כבר בעבר. מריחת הזמן נועדה לטרפד מינוי פוליטי, כך אומרים על המקרה של גל הירש שרק אחרי שנבחר להיות מפכ"ל צץ החשד. יש אומרים שזה טירפוד למינויו ויש שיגידו שזה עומס. בחקירות של אנשים מסוג זה צריך להיזהר שבעתיים ולעשות את העבודה במרץ".