נתניהו בפגישה עם בכירי העדה הדרוזית
נתניהו בפגישה עם בכירי העדה הדרוזיתצילום: קובי גדעון, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציע לעדה הדרוזית מתווה שיביא לסיום המחאה נגד חוק הלאום.

המתווה כולל עיגון בחוק של מעמד העדה הדרוזית וכן של מעמד העדה הצ'רקסית. על פיו, החוק גם יוקיר את תרומת העדה לביטחון המדינה ויכלול תמיכה במוסדות העדה, חיזוק היישובים הדרוזיים והקמת יישובים נוספים לפי הצורך, וכן את שימור המורשת הדרוזית והנחלתה.

עוד על פי המתווה שגובש על ידי הצוות שהקים לנושא ראש הממשלה בראשות מנכ"ל משרדו יואב הורביץ, השייח' מואפק טריף והשרים איוב קרא ויריב לוין, תעוגן בחוק זכאותם של בני מיעוטים בכל הדתות והעדות המשרתים בכוחות הביטחון להטבות שונות.

הוחלט גם להכניס לתוך החוק להכרה בתרומתם של כל בני המיעוטים הנוטלים חלק בהגנת המדינה.

במקביל, תוקם ועדת שרים בראשותו של נתניהו שתעסוק בעדה הדרוזית, תקדם את המתווה המוצע ותפקח על יישומו.

השר איוב קרא הגיב בסיפוק למתווה. "אני נרגש לראות את החיבוק החם לעדה, והתוצאות שהצלחנו להביא ולתת למגזר הדרוזי ובכלל. הבעיה החוקתית שנטען שקיימת בחוק הלאום תיפתר ע"י חקיקת נוספת בחוק יסוד הצבא, בו המדינה תכיר בתרומת המשרתים בצבא, דרוזים וצ'רקסים, ותיתן להם העדפה בדיור".

"יש הכרה מוחלטת במעמד המיוחד של העדה, יש הוקרה לפועלה בחיזוק הביטחון, דבר שבא לידי ביטוי בציון יום לאומי לכבוד העדה. קיבלנו הבטחה לתמיכה במוסדות הדת ושמירה על המורשת הדרוזית, חיזוק הישובים הדרוזיים, כולל בניית ישובים חדשים ופיתרון בעיות הבנייה הבלתי חוקית", דברי השר קרא.

בימים האחרונים גברה מחאת בני העדה, ושני קצינים מהעדה הדרוזית הודיעו על כוונתם לעזוב את צה"ל. על רקע מחאה זו, שוחח הרמטכ"ל גדי איזנקוט עם השיח' מואפק טריף, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בישראל.

השיח' טריף אמר בתום השיחה, "אני מסכים לחלוטין עם דבריו של הרמטכ"ל ומבקש להותיר את כל הנושאים הפוליטיים והציבוריים השנויים במחלוקת, וביניהם חוק הלאום, מחוץ לכותלי הצבא".