ראש הממשלה עם ראשי העדה הדרוזית, היום
ראש הממשלה עם ראשי העדה הדרוזית, היוםצילום: לע"מ

העדה הדרוזית מגיבה בקולות שונים על המתווה שהציע ראש הממשלה לפתרון המחאה של העדה נגד חוק הלאום.

מנהיג העדה, השייח' מואפק טאריף, אמר בתום מפגש עם ראש הממשלה היום, "ההצעה שקיבלנו היא טובה והיסטורית. אנחנו חוזרים עכשיו לצפון לשבת עם ראשי הרשויות, עם הקצינים ועם מנהיגי העדה. ביחד נחליט החלטה ונשיב לראש הממשלה".

"אני כמובן מקווה שבאמת שההחלטה תהיה חיובית לטובת כולנו - לטובת המדינה ולטובת העדה הדרוזית. יש לנו חלון הזדמנויות לקבל את כל הזכויות של העדה וכל זה יעוגן בחוק יסוד. אני אופטימי ומקווה שזה ייעשה", אמר השייח טאריף.

השר איוב קרא הוסיף, "אני נרגש לראות את החיבוק החם לעדה, והתוצאות שהצלחנו להביא ולתת למגזר הדרוזי ובכלל. הבעיה החוקתית שנטען שקיימת בחוק הלאום תיפתר ע"י חקיקת נוספת בחוק יסוד הצבא, בו המדינה תכיר בתרומת המשרתים בצבא, דרוזים וצ'רקסים, ותיתן להם העדפה בדיור".

"יש הכרה מוחלטת במעמד המיוחד של העדה, יש הוקרה לפועלה בחיזוק הביטחון, דבר שבא לידי ביטוי בציון יום לאומי לכבוד העדה. קיבלנו הבטחה לתמיכה במוסדות הדת ושמירה על המורשת הדרוזית, חיזוק הישובים הדרוזיים, כולל בניית ישובים חדשים ופיתרון בעיות הבנייה הבלתי חוקית", דברי השר קרא.

מנגד, ח"כ סאלח סעד (המחנה הציוני), גם הוא מבכירי העדה הביע ספק באשר ליישום המתווה. "ראש הממשלה דוחה את הפתרון למושב החורף, שלא בטוח אם יתקיים בכלל בשל רצונו בבחירות מוקדמות. אם ראש הממשלה רציני בכוונותיו, שיופיע ביום רביעי הבא במליאת הכנסת בדיון המיוחד שיזמתי בנושא חוק הלאום, ויצהיר באופן רשמי על כוונותיו, לפרוטוקול ובפני נציגי העדה הדרוזית שיגיעו לדיון. מאסנו בהבטחות השווא של ראש הממשלה", דברי ח"כ סעד.

נזכיר כי המתווה כולל עיגון בחוק של מעמד העדה הדרוזית וכן של מעמד העדה הצ'רקסית. על פיו, החוק גם יוקיר את תרומת העדה לביטחון המדינה ויכלול תמיכה במוסדות העדה, חיזוק היישובים הדרוזיים והקמת יישובים נוספים לפי הצורך, וכן את שימור המורשת הדרוזית והנחלתה.

עוד על פי המתווה שגובש על ידי הצוות שהקים לנושא ראש הממשלה בראשות מנכ"ל משרדו יואב הורביץ, השייח' מואפק טריף והשרים איוב קרא ויריב לוין, תעוגן בחוק זכאותם של בני מיעוטים בכל הדתות והעדות המשרתים בכוחות הביטחון להטבות שונות.

הוחלט גם להכניס לתוך החוק להכרה בתרומתם של כל בני המיעוטים הנוטלים חלק בהגנת המדינה.

במקביל, תוקם ועדת שרים בראשותו של נתניהו שתעסוק בעדה הדרוזית, תקדם את המתווה המוצע ותפקח על יישומו.