טקס סיום קורס החובלים
טקס סיום קורס החובליםצילום: דובר צה"ל

בבסיס ההדרכה של זרוע הים התקיים הערב (רביעי) טקס סיום קורס חובלים מחזור 137 בסימן 70 שנה לזרוע הים.

הטקס נערך במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן, ראש המטה הכללי רב-אלוף גדי איזנקוט ומפקד זרוע הים אלוף אליהו (אלי) שרביט.

טקס הסיום נערך ביום חגה של זרוע הים, לציון שבעים שנה להיווסדה, כמניין שנותיה של מדינת ישראל. במהלך הטקס נחשפה סיכת קצין הים לבוגרים הטריים והוענקה להם דרגת סגן. בוגרי הקורס, 36 במספר, יוצבו בעוד מספר ימים על כלי השיט המבצעיים של זרוע הים, במגוון תפקידי פיקוד מבצעיים.

הרמטכ"ל איזנקוט אמר באירוע, "ביום זה לציון שבעה עשורים להקמתה, ניצבת זרוע הים עם מורשת מפוארת ושנות התפתחות שבמהלכן גיבשה את עוצמתה הברורה ואת עליונותה הימית. המאפיין הבולט של זרוע הים הוא התעוזה והיצירתיות לפרוץ את גבולותיה ולהיות נדבך מרכזי בהבטחת חוסנה הביטחוני של מדינת ישראל".

הוא התייחס למצב הביטחוני בזירות השונות. "התקופה האחרונה מציבה בפני צה"ל כולו אתגרים מורכבים ומחייבת אותנו לפעול בכמה זירות כדי להבטיח את ביטחון המדינה. ברצועת עזה ניצבים כוחותינו מול מאמצי טרור מגוונים המנסים להגיע להישגים על ידי הפעלת אלימות. בזירה הצפונית אנו פועלים מול ניסיונות התעצמות של אויבנו והרצון האיראני להתבסס סמוך לגבולותינו".

"אנו פועלים בנחישות כדי לספק את הביטחון ואת תחושת הביטחון במדינת ישראל ולהבטיח את המשך התפתחותה ושגשוגה. צה"ל הוא צבא מנוסה וחזק מאוד שהביס את הטרור לסוגיו בעשורים האחרונים – החל בטרור המתאבדים ועד לטרור בהשראה ולצעדות הטרור. דפוס הפעולה של הנהגת חמאס, המכוון להגיע להישגים על ידי טרור לסוגיו, נכשל פעם אחר פעם. כך יהיה גם עם טרור האש. אין לנו את הפריווילגיה להרפות ממאמצינו – נוסיף לעמוד איתן, נפעל בנחישות ובתחבולנות – ונמנע ממנהיגי הטרור להשיג את רצונם", הוסיף איזנקוט.

לדבריו, "גם ברגעים אלה מפעילה זרוע הים את יכולותיה המתקדמות. מכוח קומנדו זעיר הפועל באישון ליל, דרך צוללות הפועלות בעומק הים ועד לכלי השטח שבגבולות. רק לפני שעה קלה נוסף לעוצמתה של הזרוע כוח מפקדים חדש - שלושים ושישה בוגרי קורס החובלים שיפקדו על מיטב הספינות והמערכות שהטכנולוגיה המתקדמת יודעת להציע".

בסיום דבריו פנה איזנקוט לבוגרי הקורס. "ביום מרגש זה אתם משקיפים על הדרך הארוכה שעברתם- דרך שציידה אתכם בניסיון ובכלים הדרושים לכם למשימות המבצעיות וליום פקודה. מעתה מדינת ישראל בוטחת בכם שתגנו על חופיה, על גבולותיה הימיים, ועל כל הנכסים האסטרטגיים המצויים בה. כמפקדים אשר יובילו את שורותיה של זרוע הים, עליכם לבטא במעשיכם את הדרישות שתציבו, למלא את משימתכם לאור המטרה ולהוביל את פקודיכם על פי רוח צה"ל - בעוז ובענווה".

מפקד זרוע הים, האלוף שרביט פנה גם הוא אל מסיימי הקורס. "מחזור 137 זכיתם לסיים את קורס החובלים, עת אנו מציינים 70 שנים לקיומה של זרוע הים. מצטרפים אתם, כחולייה בשרשרת הדורות למאות ואלפי מפקדים בים, בינות לגלים ומתחת להם. זרוע הים, כחלק מצה״ל, מודעת למשימה העליונה- ניצחון והכרעה מהירים וחדים בכל סוג של מערכה. הבנה זו מחייבת ליוזמה, יצירתיות, תכנון מדוקדק, עוז רוח, מצוינות מקצועית ושותפות בתוך הזרוע ומחוצה לה".

"עוצמת כלי השייט ומערכות הלחימה יחד עם האיכות האנושית גורמים לנו לחוות שינוי משמעותי בזרוע הים, שעיקרו התאמתה באופן מיטבי לאתגרים ולמציאות המשתנים תדיר. קצינים צעירים, החל מיום המחר מתייצבים אתם בגשרים, בחדרי המנועים ובמרכזי העצבים של ספינות הטילים והצוללות. עוד נכונו לכם שבועות וחודשים ארוכים של צבירת בינה ודעת בדרך להתמודד עם המורכבות הרבה בתפקיד קצין הים", הוסיף שרביט.

"מחזור 137, מכאן אנו משלחים אתכם לקיים את חזונו של בן גוריון, שאמר בסיום טקס החובלים של שנת 1950: 'ביטחון המדינה תלוי בים. ציודינו, מסחרנו נישא על גלי הים, ובלי שלטון וכוח ימי, לא יעמוד לנו צבא היבשה והאוויר החזק ביותר. בלי שלטון בים תיהפך מדינת ישראל לעיר נצורה'. אנו סומכים עליכם. צאו, הפליגו, נצחו ושובו בשלום לנמל הבית", סיכם מפקד חיל הים.