ברית למבוגר באודסה
ברית למבוגר באודסהצילום: חב״ד אודסה

בעיר אודסה שבאוקראינה התבצעו בשבוע האחרון מספר בריתות מילה, בהן גם לארבעה מבוגרים.

מי שעומד מאחורי האירועים הוא ארגון 'ברית יוסף יצחק'. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם העומד בראשו, הרב ירון עמית.

"מדובר בתופעה. פעם בשבועיים-שלושה מוהל שלנו טס מהארץ או מרוסיה או מאוקראינה עצמה ועושים שם בריתות. יש שם חדר ניתוח שהקמנו בארה"ב בקונטיינר שלם והבריתות מבוצעות שם. בשבוע האחרון זה היה כמעט בכל יום", מספר הרב עמית. "הרב ישי הגיע מארץ הקודש לעשות בריתות של מבוגרים וילדים, ובשבת הייתה ברית לתינוק בן שמונה ימים ואת הברית הזו עשה הרב ניר".

מה קורה לאנשים מבוגרים שהם בוחרים לנקוט בצעד האישי והדרמטי הזה? "אנחנו מתקרבים לשבעים אלף בריתות בחמש מאות מקומות בעולם", מספר הרב עמית המציין כי "בשבוע שעבר היו בקצה סיביר חמש בריתות. יש התעוררות אדירה בכל העולם.

''מה שדוחף אותם זו הנשמה. אלו יהודים שלא יודעים מה זה שבת ולא ראו מימיהם תפילין אבל כשזה מגיע לברית מילה רואים דחף פנימי שדוחף אותם ללא הסבר. לפעמים גם מי שחי עם גויה מגיע לעשות ברית מילה. רואים את כוח הנשמה במצווה הזו".

איך מפגישים את יהודי הקהילות הללו עם המצווה? "במקומות שיש שלוחים של חב"ד או רבנים מקהילות אחרות וחוגים אחרים הם אלה שמביאים לידיעתם את המידע על כך, וכל יהודי שמביאים בפניו את המידע רוצה לעשות זאת. הדבר שמונע מהם בעיקר זה הפחד מניתוח, וכשמסבירים להם שזה פחות מרופא שיניים וכבר באותו יום חוזרים לעבודה, הם מגיעים לעשות את זה ואומרים שחבל שחיכו 50 או 60 שנה כדי לעשות זאת, ואם היו יודעים שזה כל כך קל וללא בעיות היו עושים זאת מזמן. הגיל המבוגר ביותר שמלנו הוא 92".

ומה באשר לימי הכאבים שאחרי, ובפרט היום השלישי המפורסם? "אין יום שלישי כשמדובר במבוגר כי תופרים ואין פצע פתוח כמו בזמן אברהם אבינו", אומר הרב עמית. "היום יש כשישה מיליון יהודים ללא ברית מילה כי ברוסיה הרגו את המוהלים.

''אני אישית מכיר חמש משפחות שאבי המשפחה נשלח לסיביר או שירו בו, למשל הרב אלחנן שגלוב הי"ד, המשטרה החשאית הרוסית קראה לו למשפט והוציאו אותו לחצר וירו בו. כך למעלה מ-90 אחוזים מהיהודים בברית המועצות היו ללא ברית מילה. רק משנת תשמ"ט חזר העניין הזה".

ממשיך הרב עמית ומספר כי מקרב העולים לישראל יש כשלוש מאות אלף ללא ברית מילה. מעבר לכך הוא מציין כי "גם בארה"ב אנחנו מלים כי יש הרבה יהודיות שלא מלו את הילדים כי הן חיות עם גויים. אפילו יוצאי צפון אפריקה שעברו לצרפת ובגלל נישואי תערובת לא מלו את הילדים והיום מתקנים את הדבר".