אריה דרעי
אריה דרעיצילום: Yaakov Lederman/Flash90

משרד הפנים מפעיל את סמכותו בסוגיית שמירת השבת במרחב הציבורי, ומסרב לאשר חוקי עזר עירוניים לעקיפת חוק המרכולים שחוקקו חמש ערים.

מדובר בחוקי עזר של עיריות מודיעין, ראשון לציון, חולון, גבעתיים והרצליה שביקשו לאפשר פתיחת בתי עסק בשבת. כך דווח ב'כאן- רשת ב''.

מנכ"ל המשרד, מרדכי כהן, שיגר מכתב לרשויות שבו הבהיר כי הן לא סיפקו הסבר המניח את הדעת אודות חיוניות פתיחת העסקים בשבת.

"משמעות הדברים כי אותם בעלי עסקים עבריינים שפעלו במשך השנים בניגוד לחוק ופתחו את עסקיהם בימי המנוחה, חרף האיסור לעשות כן, יקבלו כעת 'פרס' בדמות ביטול האיסור לפתיחת עסקיהם בימי המנוחה וקביעת אפשרות לפתיחת עסקים בימי מנוחה באיזור פעולתם. זאת אך ורק על רקע הפרת החוק על ידם בתקופה שקדמה לחוק העזר", הבהיר.

שר הפנים אריה דרעי חיזק את הדברים ואמר כי "רואה ערך יהודי, חברתי וסוציאלי לאפשר מנוחה לעובדים ביום השבת. בנוסף, הרשויות שפנו לחוקק חוק עזר עירוני שיאפשר פתיחת עסקים למסחר באופן גורף בשבת, לא הוכיחו צורך חיוני בכך, כפי שקובע החוק. יצויין כי האכיפה לגבי עסקים שפועלים בשבת, היא בסמכותה הבלעדית של הרשות המקומית. למשרד הפנים אין סמכות ויכולת לאכוף זאת".

יו"ר השלטון המקומי, ראש עיריית מודיעין חיים ביבס, טען בתגובה כי מדובר ב"פוליטיקה זולה", כלשונו. "ברור לנו שהם לא קראו ולא למדו את הדברים. מדובר במכתב שמעבר לפוליטיקה זולה של מפלגה סקטוריאלית של לקושש קולות לפני בחירות, אין פה שום קשר לפתיחת עסקים. העברנו את החוק לפני שבעה חדשים. עד היום השר לא פנה אלינו".

"מישהו לחש לו שכדאי להדליק קצת את מערכת הבחירות כדי שנוכל לקושש כמה קולות. אם הם רוצים לגרור את זה למלחמה נלך למלחמה. אף אחד לא יגרור אותנו לימי החושך. נדאג שכל עיר שרוצה להפעיל את בתי העסק שלה תוכל לעשות זאת כנדרש", הוסיף ביבס.

חוק המרכולים אושר במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 58 ח"כים ו-57 מתנגדים. על פי הצעת החוק הממשלתית, תוענק לשר הפנים הסמכות לבטל חוקי עזר עירוניים בכל הנוגע לשמירת השבת במרחב הציבורי.