ד"ר חגי בן ארצי
ד"ר חגי בן ארציצילום: חזקי עזרא

ד"ר חגי בן ארצי מעריך כי מחאת הדרוזים סביב חוק הלאום, נובעת מרצונם לקבל שיווין בחוק השבות.

"אני רוצה לחשוף מה לדעתי עומד מאחורי מחאת הדרוזים", אומר בן ארצי בראיון לערוץ 7 ומסביר, "לדרוזים יש זכויות מלאות למעט זכות אחת שמעוגנת במגילת העצמאות בחוק השבות והופיעה מחדש בחוק יסוד: הלאום - והיא הזכות הקובעת שמדינת ישראל תהיה פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות".

"בנושא הזה אין שוויון בין אזרחי המדינה. רק יהודי יכול להביא את כל בני משפחתו. מי שאינם יהודים, כולל הדרוזים לא יכולים לעשות זאת", מוסיף בן ארצי.

לדבריו, מטרת העדה הדרוזית היא לאפשר להכניס לישראל אלפי דרוזים נרדפים בסוריה ולבנון. "מאחורי מחאת הדרוזים נגד חוק הלאום שלא פוגע בזכויותיהם, עומד הניסיון להביא את אחיהם הדרוזים מסוריה לבנון וממקומות אחרים ולשם כך לנצל את העובדה שהם משרתים בצה"ל".

בן ארצי אף מרחיק לכת וטוען כי יש לשקול את הפסקת שירות הדרוזים בצה"ל, אם ימשיכו להתעקש על שינויים בחוק הלאום. "צריך להגיד לבעלי בריתנו הדרוזים: 'עד כאן'. אנחנו מכבדים את הרצון שלכם להשתתף בשירות הצבאי ואנחנו מוקירים את החללים שנפלו, אבל לא תוכלו לקבל את זכות השיבה הניתנת אך ורק ליהודים".

"אם מחאת הדרוזים תתגבר, יכול להיות שהגיע הזמן לחשב מסלול מחדש במערכת היחסים עם הדרוזים. השירות הצבאי שלהם לא יכול להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה", הוא מוסיף.

ד"ר חגי בן ארצי גם מבקש להעביר מסר לקובעי המדיניות. "אני קורא לראש הממשלה ולחברי הוועדה שהוקמה לא להיכנע לדרישה של הדרוזים. כי אם חלילה הממשלה תכניס את המילה שוויון לחוק יסוד הלאום, אז בית המשפט יקבע שוויון גם בחוק השבות ומדינת ישראל תיפרץ לדרוזים לצ'רקסים".

"בכך, מדינת ישראל תהפוך למדינה שאיננה מדינתו של העם היהודי, אלא מדינה של בליל עמים ועדות. את זה חייבים למנוע", הוא מסכם.