איתי גרנק
איתי גרנקצילום: עופר עמרם

"הפורום הציבורי לישראל יהודית ודמוקרטית" הוא ארגון פעילי שטח שהוקם בחודשים האחרונים ומבקש לייצר תגובת נגד להתקפות של גורמים קיצוניים כמו הפורום החילוני, ישראל חופשית ושדולת הנשים, כלפי היהדות במרחב הציבורי, במוסדות החינוך ובצה"ל.

הפורום הציבורי החל כיוזמה של הורים חילונים ודתיים שחשו כי הקמפיין של הפורום החילוני מוביל את מדינת ישראל לתהליך של "הנתקה" (מלשון ניתוק) מהיהדות, כלשונם.

"כל הפעילות של הפורום החילוני וגורמי ההנתקה הנוספים מונעת מתוך שנאה תהומית, מתוך רצון ליצור פירוד ודם רע בין מגזרים וקבוצות בעם ישראל" אומר איתי גרנק, יו"ר הפורום הציבורי, "דרכי הפעולה שלהם מפוקפקות. מדובר על מיעוט קולני וצווחני שכופה את עצמו על הרוב", מדגיש גרנק. "הם מבטלים אירועים עם היבטים יהודיים ומסורתיים במרחבים הציבוריים, מונעים פעילויות בבתי הספר, נלחמים ביהדות ובדתיים בצבא ונותנים את התחושה שעוד שניה אנחנו הופכים לאיראן או גרוע מכך".

אופיר דיין, בתו של קונסול ישראל בניו יורק וסטודנטית באוניברסיטת קולומביה, אמרה כי "הגיע הזמן שנפסיק להתבייש במי שאנחנו ונתחיל להגיד בפומבי: אנחנו גאים להיות יהודים. ללמוד ולהתחבר לשורשים הם לא 'הדתה' אלא חזרה לשפיות של עם שרוצה ומתעקש לזכור מי הוא. החיבור העמוק לשורשים וההבנה שלהיות יהודי לא רק מעיד על אמונה דתית אלא על שייכות לעם, היא הסיבה האמיתית שליהודים יש מדינה. אם נאבד קשר ליהדותנו, למקומות מהם באנו, נאבד קשר למדינה בה אנחנו חיים".

לחברי הפורום הציבורי הגיעו פניות רבות של הורים חילונים שמדווחים כיצד פועלת השיטה של ארגוני ה''הנתקה'' על מנת לנתק כל מה שקשור בין יהדות לבין המרחב הציבורי.

אורית הלל, אמא לשלושה ילדים בחינוך הממלכתי וחילונית המתגוררת בנתניה, מספרת כי היתה רוצה לראות את ילדיה נחשפים לתכנים יהודיים, לערכים ולמסורת: "כמובן שאני לא נגד לימודי היסטוריה של המיתולוגיה היוונית או לימודים על דתות אחרות, אך בסוף היהודית היא התשתית שלנו במדינת ישראל, שנוסדה כדי להיות בית לעם היהודי.

''אם אין את המרכיב היהודי, ואם אנחנו מתכחשים לזה ומבקשים לנתק בין היהדות למדינה, מה ההבדל בינינו לבין כל מדינה בעולם? זו מדינת העם היהודי, שנולדה מתוך הציונות. קשה לחשוב על מצב שבו הפעילות של הורים שסולדים מיהדות תתגבר ותצליח לייצר את הניתוק הזה".

לפני מספר חודשים החלו חברי הפורום הציבורי בחוגי בית ומפגשים ברחבי הארץ יחד עם פעילות שטח ופעילות ברשת בכדי לייצר איזון מול פעילות ארגוני ההנתקה. "בתקופה הקרובה נגיע לעוד ועוד חוגי בית ומפגשים בכל הארץ, נגייס פעילים והורים, כפי שכבר קורה בימים אלה ונפעל לתיקון המצב הקיים".

"אנחנו כאן כדי לעצור את תהליך ההנתקה, כאן כדי להאיר את הפנים היפות של היהדות, להוכיח שעם ישראל רוצה חיבור לערכים יהודיים בסיסיים, לא מתוך רצון להחזיר בתשובה או לכפות, אלא כי כולנו כאלה, כולנו יהודים".

"אנחנו מאמינים שהמאבק על הזהות היהודית של מדינת ישראל צריך לבוא מתוך אזרחי ישראל שאוהבים את היהדות ודואגים לשמירה עליה ובטח שלא ממדינות זרות" אומרים בפורום הציבורי, "בימים אלה אנו יוצאים לקמפיין גיוס המונים על מנת לממן את פעילות הארגון נגד תהליך ההנתקה של הגורמים הקיצוניים בישראל. כסף קטן שלכם יכול לגבור על כספים של מדינות זרות".