אדם שתקף באלימות צוות רפואי לא יקבל טיפולאלירן אהרון

ד"ר תמי קרני, יו"ר ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית, מתייחסת להחלטת הוועדה שפורסמה לראשונה בערוץ 7, ולפיה צוות רפואי שמותקף באלימות על ידי מטופלים רשאי שלא להעניק לתוקפים טיפול רפואי.

"אנחנו נותנים לגיטימציה לצוות הרפואי להגיד 'היית אלים כלפי הצוות הרפואי, לא תקבל פה את השירות אלא תקבל במקום אחר'", מסבירה ד"ר קרני. ''אדם שהתנהג באלימות כלפי צוות רפואי יוגדר 'אישיות בלתי רצויה' באותו מוסד רפואי''.

''זה עונש טבעי", מדגישה קרני ומציינת כי ''בדרך כלל האלימים הם לא החולים אלא המלווים, שלא צריכים טיפול באותו זמן ולכאורה אין לך שום מערכת יחסית אמיתית איתם.

''כשהם תוקפים אותך אתה נעלב ונפגע, אבל באותו יום גם לא מסוגל לטפל באף חולה או אדם שצריך אותך. זה לא רק באותו זמן אלא מרחיב מעגלים. רופא שהותקף פעם אחת מפחד לטפל בבני אדם גם בעתיד. אין את אותה מערכת אמון שבין רופא וחולה, בין מטופלים לרופאים''.

על החוסר בכוח אדם בבתי החולים אומרת ד"ר קרני "אנחנו במצוקה וסובלים מכך. אם לא תהיה תכנית עתידית עם תקציב, לא נקבל את אותה רמת רפואה עם הרבה פחות תקנים''.

על המחלוקת סביב השר''פ בבתי החולים בישראל אומרת ד"ר קרני, "הייתי רוצה לראות אי אפליה ושכל אחד יקבל טיפול שווה. המחויבות שלנו היא לתת טיפול רפואי בצורה שווה והיינו רוצים לראות את השר"פ עובד בצורה כזו.

''זה כלי שיכול לדרדר אותנו לרפואה כמו בארצות הברית, ששם עם הרפואה פרטית המון אזרחים לא מקבלים טיפול רפואי ראוי. מצד שני מה שמיוחד במדינת ישראל ואולי הדבר היפה - זו המחויבות בין אדם לחברו. אז אולי (צריך) תקצוב נכון ורפואה ראויה לכל אדם, ולאו דווקא שר"פ''.