מוחים נגד התחנה המרכזית
מוחים נגד התחנה המרכזיתצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בעתירה לבג"ץ דורשים נציגי האגודה לזכויות האזרח, ארגון 'אחותי' ועמותת 'במקום' לפנות את התחנה המרכזית בתל אביב בשל היותה מפגע סביבתי וחברתי חמור, ולא להאריך את חוזה השכירות ל-24 השנים הבאות.

בעתירה נטען גם כי מתחם התחנה המרכזית פועל למעשה ללא היתר הנדרש בחוק. בראיון ליומן ערוץ 7 מספרת שולה קשת, מנכ"לית 'אחותי', אחד הארגונים שמאחורי העתירה: "נולדתי בשכונת נווה שאנן ואני מתגוררת בה גם היום. אנחנו מנהלים מאבקים נגד אחד המפגעים החמורים בתולדות ישראל, גם סביבתית וגם כזה שמייצר עבריינות, סמים, זנות וכו'.

''התושבים סובלים כבר עשרות שנים וכך גם הסוחרים בתחנה. יש הרבה אנשים שקנו לפני שנים חנויות בתחנה והבטיחו להם שיהיו במקום מרכזי אבל בסופו של דבר שונה מסלול הנסיעה וחנויות שהיו שוות ערך לשתי דירות איבדו את ערכן".

"יש כאן עוול לתושבים של דרום תל אביב. גם הנוסעים שמגיעים לתחנה סובלים מזיהום אויר מאוד גדול. עשרות אלפי אוטובוסים מגיעים ומזהמים", אומרת קשת וכשהיא נשאלת אם ישנן חלופות לקליטתם של עשרות אלפי האוטובוסים הללו היא משיבה בחיוב: "יש חלופות. בשום מדינה מערבית לא מקימים תחנות מרכזיות ענקיות כאלה. כשהתחנה הזו נפתחה היא הייתה הגדולה בעולם, היום היא השנייה בגודלה אחרי הודו והיא בלב שכונת מגורים".

"לחתום על עוד 24 שנים זה מרעיל את כולם. אנשים מתים כאן מזיהום אוויר מאוד גבוה, וממש לא משקם את השכונה כפי שראש הממשלה הבטיח כשביקר כאן. יש תכניות חלופיות. לפני מספר שנים משרד האוצר תהה איך ממשיכים לשלם ארבעים מיליון שקלים לחברת 'נצבא' (האחראית על הפעלת התחנה) כשיש את רכבת דרום שנמצאת לא בסמיכות לאוכלוסייה, לשם היה אפשר להעביר את האוטובוסים ולשלם ל'נצבא' הרבה פחות כסף. לגודל ההפתעה ירדו מזה. יש עוד הצעות חלופיות, ביניהן מסוף ארלוזורוב וצומת חולון, שני מקומות שהם לא בלב אוכלוסייה ולא צמודים לבנייני מגורים".

לדבריה העלויות של המציאות הקיימת הן הרבה יותר גבוהות מהחלופות. "משרד התחבורה רוצה לחתום עם חברת 'נצבא' שמנהלת את התחנה המרכזית וזה אומר להמשיך ולשלם 40 מיליון שקלים רק כדי שהאוטובוסים ימשיכו למרר את חיינו".

כאמור, מהעתירה נגד המשך תפקודה של התחנה עולה כי המקום פועל ללא היתר. "התחנה פועלת כבר הרבה מאוד זמן ללא היתר. זה לא יאומן. מקום בסדר גודל כזה, וכל מי שנכנס לתחנה צריך לדעת שהמקום פועל ללא רישיון תחבורתי וללא היתר. זה תמוה ביותר ומעורר סימני שאלה לגבי האינטרסים של מקבלי ההחלטות להמשיך ולהנציח את המצב כפי שהוא ללא היתר ולהמשיך ולהרעיל כאן את האנשים. זה להשאיר את דרום תל אביב במצב הקשה ביותר שהיא נמצאת בו ולהמשיך להתעלל בתושבים".

לדבריה למרות הטענות להיעדר היתר למתחם התחנה, מה שאמור היה להביא לצו עירוני לסגירת המקום, אומרת קשת כי "הם לא נותנים לנו שום סיבה, ולכן הגשנו את העתירה ואנחנו דורשות תשובות. אנחנו דורשות שיפסק כל המצב הקשה הזה, שהוא פרי מדיניות של הממשלה והעירייה שאומרים שדרום תל אביב לנגד עינינו על סדר היום הלאומי ומצד שני ממשיכים עם הדבר הזה שהוא בניגוד לחוק".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "כיוון שהנושא נמצא בהליך משפטי. משרד התחבורה יגיב לעתירה בבג"ץ".