הם האשמים?
הם האשמים?צילום: פלאש 90

מחלה חדשה תופסת את הכותרת, העכברת, כשלושים אנשים אושפזו עד כה עם תסמינים של המחלה ועוד רבים עשויים להגיע ולהיבדק. ביומן ערוץ 7 שוחחנו על המחלה, תסמיניה והדרכים להיזהר ממנה עם הפרופ' אלון מוזס, מנהל מחלקת מחלות זיהומיות בהדסה.

בראשית השיחה עמו נשאל פרופ' מוזס אם אכן מדובר במחלה חדשה ומניין הגיעה המחלה, והוא מבהיר כי מדובר ב"מחלה מוכרת שנים רבות", אך "מה שמיוחד הוא שיש התפרצות של עשרות מקרים, ולזה אנחנו לא רגילים".

"אנחנו חושבים שזה נובע מזיהום של מקורות מים בגולן שאנשים רחצו בהם. החיידק הזה מופרש על ידי חיות מסוימות בעיקר מכרסמים כמו עכברים ועכברושים, אבל כשיש זיהום בסדר גודל כזה יכול להיות שזה מגיע מבעלי חיים אחרים", אומר פרופ' מוזס המציין כי "החיידק חודר דרך פצע למי שנכנס למים".

עם כל זאת מציין פרופ' מוזס כי גם אם אכן התסמינים מלמדים על העכברת, הרי שהדבר אינו בטוח מעבדתית באופן מוחלט וסופי. "למרות שאנחנו חושבים, לפי הסימנים, שבזה מדובר אין עדיין הבחנה מוחלטת כזו. כדי לקבוע זאת צריך בחינה מעבדתית וזה לא פשוט כי לא מדובר בחיידק שגדל במעבדה ובדיקה מתארכת עד שהיא מביאה תוצאות".

מקורות המים המזוהמים בגולןג'ורגי נורקין רשות הטבע והגנים

לדבריו למעט חולה אחד מלפני כמה שבועות, שבמקרה שלו אכן בטוח שמדובר בעכברת, אין אבחנה לשאר החולים. עם זאת כאשר יש ריכוז של תסמינים הכוללים חום, כאבי ראש, כאבי שרירים ולפעמים פגיעה בתפקודי כבד וכליה, הרי שההנחה היא שאכן מדובר במחלה הזו, "אבל כדי להיות בטוחים לגמרי אנחנו מחכים לבדיקת המעבדה שתגיע בתוך הימים הקרובים".

בעקבות דבריו אלה נשאל פרופ' מוזס אם במקביל להערכות שמדובר בעכברת ולעובדה שהערכות אלה טרם אומתו סופית במעבדה, נבחנות אפשרויות אחרות, והוא משיב: "כרגע אין מחשבה על כיוון אחר. יש מחלות שיכולות להגיע לסימפטומים דומים, אבל כאשר מדובר באנשים שהיו במאגרי מים ואלו הסימפטומים אז עבורנו העכברת נמצאת במקום הראשון".

עד כמה מסוכנת המחלה? "מרבית האנשים עוברים את המחלה בצורה קלה וההחלמה היא ללא אנטיביוטיקה. חולים שקצת יותר קשים זקוקים לאנטיביוטיקה, ויש מקרה או שניים נדירים של הפרעה בתפקודי כליה וכבד, ונדיר מאוד שהמחלה גורמת לתמותה. משום כך אנחנו לא רוצים לפספס אותה אבל אין מקום לבהלה, בוודאי ביחס למגיפות אחרות שראינו כמו אבולה ואחרות", אומר פרופ' מוזס המציין כי "זו מחלה שאינה מדבקת מאדם לאדם".

עם זאת באשר לסיכויי ההידבקות בנגיף במקורות המים מעיר פרופ' מוזס כי הידבקות יכולה להתרחש גם ללא פצע גדול שדרכו עובר הנגיף אלא "מספיק חתך קטן שיש כמעט לכל אחד. מי שנחשף למים בסכנה לפיתוח המחלה בתקופה שבין יומיים ל-23 ימים, כך שמי שמזהה תסמינים למחרת זה מוקדם ומי שאחרי חודש זה מאוחר מדי".

"הסימנים הראשוניים הם חום, כאב ראש וכאבי שרירים. בחמישים אחוז מהחולים יש גם דלקת של העיניים, עיניים אדומות שנותנות סימן נוסף ולעיתים גם שלשול או בחילה. אלו הדברים השכיחים. הטיפול הוא טיפול אנטיביוטי פשוט מאוד", מדגיש פרופ' מוזס.