ישלם על העינויים. עבאס
ישלם על העינויים. עבאסצילום: נאסר הישטאייה, פלאש 90

בהחלטה שהתקבלה בימים האחרונים הורתה רשות האכיפה של מדינת ישראל לעקל סכום של למעלה ממיליון שקלים מכספי הרשות הפלשתינית לטובת מי שעברו התעללויות קשות על ידי מנגנוני הרשות לאחר שהואשמו שם בשיתוף פעולה עם ישראל.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם בא כוחם של משתפי הפעולה, עורך הדין ברק קדם, המספר כי "לפני כשנה נפסק בבית המשפט המחוזי בירושלים שהרש"פ כלאה עינתה בניגוד לדין 52 איש ואישה שנחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל. לא מזמן נקבע שהרשות צריכה לשלם למעונים האלה הוצאות משפט בסך מיליון שקלים. כצפוי הרשות התנגדה. הגענו להוצאה לפועל והרשות לא רצתה לשלם. דרשנו מרשם ההוצאה לפועל שהמדינה תשלם את הסכומים האלה מכספים של הרשות שמוחזקים בידיה. המדינה מעבירה 900 אלף שקלים מדי חודש לרש"פ מכספי מיסים, ומהכספים הללו דרשנו לקזז כדי לאכוף את פסק בית המשפט".

"לשמחתנו המדינה החליטה לקזז את הכספים האלה מכספי המיסים לצורך הוצאות המשפט", אומר עו"ד קדם המציין כי "המיליון וכמה שקלים הם הוצאות משפט זמניות, כאשר הפסק העיקרי מחייב פיצויים לאותם משת"פים והסכום מוערך בכמה מאות מיליוני שקלים וזה ייפסק בעתיד".

"בית המשפט שמע עדויות של אנשים שעונו עינויים קשים מאוד במרתפי הרשות ופסק שהדברים נעשו בניגוד לכל דין ומדובר בעוולה שצריך לפצות עליה וכעת הוא צריך לקבוע כמה פיצוי מגיע לכל אחד, לאחד גנבו דירה בקלקיליה, אחד נכה פסיכיאטרי במאה אחוז, ואחד נכה נוירולוגי וכו' וצריך לכמת את הדברים".

במהלך הדיונים המשפטיים היה צריך בית המשפט לדון גם בעצם הסמכות שלו לדון בענייניה של הרש"פ הנחשבת ליישות מדינית לכאורה עצמאית, ועו"ד קדם מסביר: "בית המשפט דן בסוגיה הזו כשהוא מנתח את הסכמי אוסלו מבחינה משפטית ומגיע למסקנה שהרש"פ קיבלה סמכות בהסכמי אוסלו לשפוט בעניינים פליליים ואזרחיים ואין לה שום סמכות לדון בעניינים ביטחוניים, וכשהם דנים מי שנחשד בקשר עם ישראל אין להם שום סמכות על כך".

"לפי כללי המשפט הבינלאומי הברורים, בעל הסמכות השיפוטית הוא המפקד הצבאי, אלוף הפיקוד הוא הקובע את השיפוט שחל באזור וזה המצב גם עכשיו. בהסכמי אוסלו הועברו סמכויות אזרחיות בלבד. בית המשפט קובע שרק מה שהועבר במפורש מגיע לסמכותם של הפלשתינים ולא מעבר לכך", אומר קדם, וכשהוא נשאל על הסתירה בעמדה הפלשתינית כאשר הרשות מאשימה אנשים בשיתוף פעולה עם ישראל בה בשעה שהיא עצמה חתומה על הסכמי אוסלו שכל תכליתם היא למעשה שיתוף פעולה עם ישראל, הוא משיב: "אין ספק שזו הייתה הונאה. אין שום ספק שהרש"פ היא אויבת של מדינת ישראל והמשת"פים הם אוהבים של מדינת ישראל. והעובדה שישראל מקזזת מכספי הרשות להוצאות משפט של מי שפעל איתה למניעת טרור היא לא פחות מצדק פואטי".

באשר לשלבים הבאים מספר עו"ד קדם כי "בשלב הבא 13 מיליון שקלים אמורים להיות משולמים לאנשים הללו על כליאת השווא שלהם. הסכום הזה נמצא בהליכי הגביה בהוצאה לפועל ואני מקווה שהמדינה תכריז שהיא תקזז מכספי המיסים כדי לשלם את הסכום הזה. הסכום הכולל שעדיין לא נקבע יעמוד על מאות מיליוני שקלים". יצוין כי סכום זה של פיצוי על כליאת השווא שביצעה הרשות במשת"פים אינו כולל בתוכו פיצוי על תנאי הכליאה והעינויים אלא רק על העובדה שהאנשים לא היו חופשיים להגיע לביתם, ובניסוח ההכרעה המשפטית מוגדר הדבר כאילו היו באותם ימים בבית מלון (ולא במרתפים חשוכים כשהם מעונים במכשירי זוועה).