עמיחי פילבר
עמיחי פילברעצמי

בעוד המדינה הגישה אתמול לבג"צ בקשה לדחות ביומיים נוספים את הודעתה בדבר אופן הפסקת העסקת משגיחי הכשרות ע"י בתי העסקים מפרסם פורום קהלת תכנית מקיפה להסדרה כוללת של מערכת הכשרות בישראל.

חלק מפתרון זה הוא הסדרה מידית של סוגיית הפסקת העסקת המשגיח על ידי בית העסק המושגח באמצעות הקמת חברה ממשלתית ייעודית לנושא, וזאת בהתאם לפסיקת בג"ץ בנושא זה בעבר.

למסמך המלא לחצו כאן

במסגרת נייר מדיניות שנכתב ע"י עו"ד עמיחי פילבר, מי שניהל עד לאחרונה במשך כשלוש וחצי שנים את תחום כשרות במשרד לשירותי דת, מתוכן שימש במשך שנה גם כמנהל בפועל של מחלקת שחיטת חו"ל ברבנות הראשית לישראל, מפרסם פורום קהלת תכנית ל"הסדרת הכשרות בישראל".

התכנית כוללת פתרון המבוסס על המצב הקיים בשטח, על שיטות העבודה המקובלות ועל הגופים הפועלים כיום במערכת.

על פי התוכנית, באמצעות שינויים ארגוניים והתנהגותיים ניתן להעלות את הכשרות במדינת ישראל על דרך המלך, ללא צורך בשינויים מבניים קיצוניים שאין להם שום היתכנות פוליטית.

בשונה מתוכניות אחרות, התוכנית המוצעת שמה את הרבנות הראשית במרכז ומחזקת את מעמדה בעולם הכשרות, אך עם זאת ממליצה ליצור תחרות למערכת הכשרות הממלכתית באמצעות מתן היתר של הרבנות הראשית לפעילות של גופי כשרות פרטיים כנותני כשרות וכן של רבני תאגידים לעסקים בפריסה ארצית בעלי סניפים רבים שיחפצו בכך.

חלקו הראשון של נייר המדיניות עוסק בשותפים והמרכיבים השונים של מערכת הכשרות: הרבנות הראשית לישראל, המשרד לשירותי דת, המועצות דתיות, הרשויות המוניציפליות ללא מועצה דתית, ומערכת הכשרות ברשויות לא יהודיות וכן בסוגיות שונות שטרם זכו לדיון ציבורי ובהם מערך יבוא המזון הכשר, יבוא הבשר ומערך השחיטה בחו"ל, השוני המבני בין מועצות דתיות שונות, ודרישות תשלום והשגחה שונות בבתי עסק דומים. כל פרק מורכב מהצגת הנושא והמצב הקיים, פירוט הכשלים, והצעת הסדרה.

המסמך עוסק לראשונה בהיבטים הכלכליים של מערכת הכשרות על בסיס נתוני אמת הן של התקציבים הממשלתיים המושקעים במערכת הכשרות והן של האגרות ושכר המשגיחים שמשלמים בתי העסקים, ובנוסף לכך בסוגיות מיסוי ופגיעה בהכנסות המדינה.

החלק השני של נייר המדיניות מציג פתרון יישומי לכל הכשלים המוצגים בחלקו הראשון, מלווה בתוכנית כלכלית שמבוססת על המשאבים הקיימים במערכת ללא צורך בתוספת תקציב. על פי התכנית שמסדירה את עבודת הרבנות הראשית, המשרד לשירותי דת והמועצות הדתיות, ומסדירה את העסקת משגיחי הכשרות באמצעות חברה ממשלתית. משגיחי כשרות יהיו מקצועיים יותר, הכשרות תהיה טובה בהרבה ובעלי העסקים ברובם ישלמו פחות (ובכל מקרה בתי עסק דומים ישלמו מחיר זהה קבוע וידוע מראש).

מדובר בתוכנית שהוצגה בפני הרבנים שהיו חברים בצוות היישום של הרבנות הראשית ובפני רבנים חברי מועצת הרבנות הראשית וקיבלה את ברכתם בכל הנוגע להעסקת משגיחי הכשרות. כמו גם את הסכמתם של ראשי מועצות דתיות, וגופים מהמגזר השלישי שעוסקים בנושא. הפתרון המוצע מקובל גם על משגיחי הכשרות וההסתדרות שהכריזו לפני כחודש על סכסוך עבודה בעקבות הצעת הרבנות הראשית להעסיק את משגיחי הכשרות באמצעות חברות כח אדם.

במסגרת נייר המדיניות מנתח עו"ד פילבר את המצב המשפטי של מערכת הכשרות ואת ההצעה של הרבנות להעסקת משגיחים באמצעות חברות כח אדם - ומוכיח שמדובר בפתרון לא ישים, שייקר במאות אחוזים את עלות הכשרות ויקח בין שלוש לארבע שנים כדי לגבש אותו לפתרון מעשי.