פתיחת שנת הלימודים
פתיחת שנת הלימודיםצילום: קובי ריכטר/TPS

בעוד שבועיים תיגמר החופשה הגדולה. היום הראשון ללימודים יגיע, הילדים יצטלמו עם התלבושת החדשה והתיקים הנקיים וילכו למסגרות הלימוד.

ילדה קטנה תיתן יד לאביה, פוסעת בהיסוס לראשונה לתוך גן שהיא אינה מכירה. ילד אחר ייכנס יחד עם אמו בשערי בית הספר, לא מאמין שהגיע הרגע, שסוף סוף הגיע תורו, שלום כיתה א'.

השנה תתחיל שנת הלימודים בחוסר תיאום קיצוני בין לוח השנה הלועזי לעברי. הילדים שיתחילו את שנת הלימודים בשני לספטמבר, ילמדו רק מראשון ועד שישי. יום ראשון השני של שנת הלימודים כבר יהיה חופשת ערב חג.

מי שבדרך כלל מזדעקים על הפער הזה הם הורי ומורי בתי הספר הממ"ד. שנת הלימודים של הבנים החרדים מתחילה, בלי קשר לספטמבר, בא' באלול. למגזר החילוני ההכנות לראש השנה לכאורה, רק לכאורה, לא כל כך קריטיות, ורק תלמידי הממ"ד מנסים להתרגל מחדש לצלצול, למורה החדשה ולשיעורי הבית ובה בעת לגמוע את כל ראשי התיבות של חודש אלול, יחד עם התפוח, הדבש ומלכויות זיכרונות ושופרות.

אולם דווקא השנה, בגלל שחוסר הסנכרון כל כך קיצוני, נדמה שגם המגזר החילוני ובנות המגזר החרדי יכולים לחוש את התסכול הגדול. זוכרים את הילדה הקטנה שנכנסת לגן ואת הילדון שמתחיל כיתה א'? כמה זמן ייקח לה להפסיק לבכות בגן ולהתרגל לצוות, לחברים החדשים ולמבנה הלא מוכר? כמה ימים ייקח לילד החמוד להפנים שהצלצול נועד למורים, ומה עושים בהפסקה ואיך נראה שיעור? אחרי שישה ימי הסתגלות, שוב ייתלשו הילדים לשלושה ימי חופשת חג בבית, ואז שוב יחזרו לטבילת אש קטנה של לימודים לפני שבת, ושוב בית. הסאגה תחזור על עצמה עד אסרו חג. חודש שלם של בכי, רקיעות רגליים ובלבול. ודווקא משום כך, בגלל שהלב יתכווץ לכל כך הרבה ילדים, הורים, מורים וגננות, כדאי להניף השנה תמרור עצור ולהוביל שינוי.

הפתרון הראוי ביותר הוא כמובן הצמדת שנת הלימודים אל הלוח העברי. אחרי שסעיף בחוק הלאום קובע מפורשות ש"הלוח העברי הוא לוח רשמי של המדינה ולצידו ישמש הלוח הלועזי כלוח רשמי", הגיע הזמן להכריז מי ראשון ומי שני ולהחזיר את הלוח למקומו הראוי. להתחיל ללמוד בא' באלול, לצאת לחופשה הגדולה בראש חודש תמוז, לזכור ולהזכיר שזו מדינה יהודית. כשאזרחי ישראל יתוודעו מחדש לחודשי השנה העברית, לא ייצא עוד יום הגיבוש בעבודה על תשעה באב, ולא יתקיים יום השתלמות מפקדים בפורים. המהלך הזה יכול לשנות תודעה. ואשר לתיאום עם העולם שבחוץ? קל. כל דתי מחזיק היום לוח עברי-לועזי, מורגל בטרנספורמציה.

ולמרות שזה נראה הפתרון הראוי, ייתכן שהוא לא יעבור כרגע בשלום ולכן עליו להמתין מעט. ועד שיבוא זמנו יש לקבע בחוק שאם שנת הלימודים מתחילה פחות משבועיים לפני ראש השנה, החופשה הגדולה תימתח לאחור. היא תתחיל עוד לפני שיוני נגמר, ותיגמר בתאריך ספציפי באוגוסט, באופן שמאפשר 15 ימי לימוד רצופים. כך יוכלו כולם לקבל ימי חסד של התרגלות ושל רגיעה, להבין היכן נחתו, ללמוד קצת על החגים הממשמשים ובאים ולהתחיל את השנה בנחת.