להביא את ההתיישבות לתל אביב
להביא את ההתיישבות לתל אביבצילום: דוברות

הסרט 'רוח אחרת', סרטה של הבמאית מנורה חזני המספר את סיפורם של אנשי גוש אמונים במאבקם על חידוש הישוב היהודי בחברון ועל חידוש ההתיישבות היהודית בשטחי יהודה ושמרון, הוקרן בסינמטק בתל אביב.

הסרט הוקרן בפסטיבל קולנוע וטלוויזיה ישראלי, שהתקיים כחלק משבוע הבמאיות והיוצרות שנערך בסינמטק.

בסרט שהוקרן לראשונה בפסטיבל, צפו גם אנשי התיישבות וגם תושבי תל אביב. בסיום ההקרנה התקיים שיח פתוח עם הבמאית, במהלכו שאלו הצופים שאלות בנושא ההתיישבות ועל הסרט, אשר על חלקן ענה אביה של חזני בני קצובר, עליו מתבסס הסרט בתור אחד ממקימי ההתיישבות ביהודה ושומרון. בתקופה הקרובה יוקרן הסרט בסינמטקים ברחבי הארץ, ואף בחו"ל.

אחד מבאי ההקרנה היה בני ציפר, סופר, משורר ועיתונאי ישראלי בעיתון 'הארץ', אשר סיפר כי "אני הייתי במחנה השמאל, וכל מה שידעתי על ההתיישבות, על סבסטיה, על קדומים, הכל היה מהצד השלילי, כולם היו שם מפלצות. ופתאום הסרט הזה שינה לי את כל הפריזמה, פתאום ראיתי דברים אחרים לחלוטין".

הוא תיאר את תחושותיו: "אני פשוט התרשמתי בצורה ממש עוצמתית מהסרט הזה. אין בו פאתוס, הוא עשוי בצורה מאוד ניטרלית ושקטה, וזה דבר מצוין. ולכן הוא גם אפקטיבי יותר, שאילו היה בו דיבורים ופאתוס יותר מידי זה היה הורס. האופן העובדתי שהדברים מוצגים, הכרונולוגי, לי חידש המון".

"אני חושב שזה סרט שחובה לראות. צריך להראות אותו פה כמו שאומרים ב'חוצות אשקלון', חוצות תל אביב, אנשים פשוט יכירו את הדברים בצורה ניטרלית ולא בצורה השלילית שהורגלנו להכיר אותם, את כל החזון, שזה בעצם ההמשך של המפעל הציוני", הוסיף ציפר.

צופה נוספת בהקרנה היתה הבמאית טלי אוחיון, תסריטאית, במאית ומפיקה, חברה באיגוד הבמאים והבמאיות, אשר אמרה "אני רוצה להמליץ בחום על הסרט של מנורה חזני על ההתיישבות, על הפריצה ליהודה ושמרון. לא רק ל'משוחדים' ולכל אלה שאוהבים את ההתיישבות ובעדה, גם לאלה שמתנגדים להתיישבות".

היא הוסיפה ותיארה את הסרט כבעל אמירה, "פעם אחת לראות סרט עם ביטוי אמיתי, עם ביטוי נרחב לאנשים האלה, שבדרך כלל בכל הסרטים שעושים עליהם לא נותנים להם ביטוי, ולא נותנים אפשרות בעצם להכיר".

אביה של חזני, בני קצובר, מראשוני המתיישבים ביהודה ושומרון, תיאר את תחושותיו לגבי הקרנת הסרט בתל אביב. "מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון כתוצאה ממלחמת ששת הימים, הוא כל כולו למען ארץ ישראל, מדינת ישראל, גם מדינת תל אביב. אני שמח לפגוש פה בתל אביב יהודים שאומרים 'אם אתם לא הייתם בשומרון, תל אביב הייתה נמחקת'".

הבמאית ויוצרת הסרט, מנורה חזני, סיכמה את האירוע ואמרה "אני נורא מרגשת, יש את הקטע הזה של לפגוש את הקהל ולראות את התגובות, זה תמיד כל כך מרגש, בשביל זה עשיתי את הסרט ועבדתי כל כך קשה, כדי שהסרט יגיע לקהל. והתגובות, החום, ההתרגשות של הקהל זה נותן את הכוח להמשיך ומשמח ממש, ממש כיף להיות יוצרת ברגעים כאלה".

היא המשיכה ותיארה את תחושותיה לגבי הקרנת הסרט דווקא בסינמטק תל אביב, "לכאן רציתי להגיע. לתל אביב, לכל ארץ ישראל, לא רק להתיישבות, לא רק למי שמכיר אותי, דווקא למי שלא מכיר. רציתי להביא את ההתיישבות לתל אביב, למי שלא מכיר, שיכירו, שיפגשו. אני שמחה מאוד על המפגש הזה, אני ממש מעריכה אותו. תודה לסינמטק על האירוח". חזני הוסיפה "אנחנו מקווים שתהיה סדרת הקרנות בסינמטקים וגם בחו"ל".