מודאג. הסנגור עו"ד ציון אמיר
מודאג. הסנגור עו"ד ציון אמירצילום: Miriam Alster/Flash90

עו"ד ציון אמיר, אשר ייצג את לוחם מג"ב בן דרי, מביע בצהריים (ראשון) אכזבה עמוקה מפסק הדין של בית המשפט העליון שהכפיל את עונשו של דרי מ- 9 חודשי מאסר ל-18 חודשים.

דרי הורשע בגרימת מותו ברשלנות של מתפרע פלסטיני במהלך מהומות ביום הנכבה, והבוקר החמיר בית המשפט העליון ברוב דעות את עונשו.

לדברי עו"ד אמיר, "יש להצטער צער עמוק על החלטת דעת הרוב בביהמ"ש העליון שהחמירה בעונשו של לוחם מצטיין, שנשלח ע"י המדינה להגן על גבולות הארץ ולהתמודד מול גל של פורעים והמון מוסת, שביקש לעשות שפטים בלוחמינו, תוך יידוי אבנים שסיכנו את חייהם, זריקת רימוני עשן וכיו"ב – מעשים קשים וחמורים".

עו"ד אמיר הביע חשש שלפסק הדין עלולות להיות השלכות על תפקודם של לוחמים: "אני חושש מההשלכות החמורות שיכולות להיות לפס"ד זה על מידת המוטיבציה של לוחמים, שמעתה ואילך ידם על ההדק תהיה קשה, ותוביל אולי לפגיעה ביכולת המבצעית שלהם".

"יש להתנחם בפס"ד של דעת המיעוט, של כבוד השופט יוסי אלרון, שלא היסס לומר את הדברים בצורה ברורה, צלולה וחד-משמעית, כאשר דיבר על העובדה שהלוחם נשלח ע"י המדינה לביצוע תפקידו, כאשר מולו ניצב גל מתפרעים שהשליך אבנים לעברו. והחשוב ביותר, ציין השופט אלרון, שלא ניתן לבחון בתנאי מעבדה, תוך הפעלת חוכמה שלאחר מעשה, את שיקול הדעת של לוחם במצב מיוחד ורווי לחץ שכזה", הוסיף אמיר.

"השופט אלרון כתב באופן ברור שלא היו ללוחם כוונות זדון, ולכן לשיטתו היה מקום לדחות את ערעורה של המדינה. למרבה הצער זה המצב ונצטרך להתמודד עם זה בהמשך, תוך ניסיון להקלה בעונשו, בפורום שבו צריך לעשות את זה, אולי באמצעות פניה לבית הנשיא", ציין עו"ד אמיר.

שמואל מידד (זנגי), מנכ"ל ארגון חוננו, המלווה את משפחתו של בן דרי ומסייעים לה, מסר: "בושה וחרפה כפולה ומכופלת על עצם כתב האישום, ועל הערעור על קולת העונש, שהמדינה מגישה כנגד חייל שנשלח להגן עליה. זה כולל את בתי המשפט שלה. זו כפיות טובה כלפיי החייל, עצם הגשת הערעור וההחלטה המבישה. הנחמה הקטנה היא דעת המיעוט של שופט שנראה אחרת משני שופטי הרוב, בעל יושר והבנה שלו את המציאות והבנת המרחב הציבורי, עם הערכה כלפיי ביהמ"ש המחוזי ששיקלל את כל הנתונים".