אפלייה מובנית. הר הבית
אפלייה מובנית. הר הביתצילום: מתי עמר/TPS

''מוקד'' - המרכז הישראלי לקידום הדמוקרטיה והגנה על זכויות אדם, עתר לאחרונה לבג"ץ בדרישה לבטל את ההנחיות הקבועות הפוגעות בחופש הפולחן של יהודים בשטח הר הבית.

העתירה הוגשה על ידי עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין והיא מכוונת נגד משטרת ישראל, מפכ"ל המשטרה רנ"צ רוני אלשיך, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, השר לשירותי דת דוד אזולאי ושרת המשפטים איילת שקד.

בעתירה טוען עו"ד פינקלשטיין כי הסמכות הנתונה למשטרה לשמור על הסדר הציבורי בהר הבית לא כוללת את הסמכות לבצע אפלייה קבועה נגד יהודים העולים להר.

לדבריו, פגיעה של קבע בזכות יסוד לא יכולה היעשות בדרך של הנחייה משטרתית, אלא רק בדרך של חקיקת חוק על ידי הכנסת ועל פי תנאי פסקת ההגבלה שבחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. המשטרה רשאית אמנם לתת הנחיות נקודתיות הפוגעות בזכויות יהודים בהר לצורך שמירה על הסדר, אולם פגיעה קבועה בזכויות היהודים העולים להר הנמשכת לאורך חמישים שנה לא יכולה להיחשב להנחייה נקודתית שכזו.

העותרים דורשים בעתירה להסיר את השלט המוצב בפתח ההר, ואשר כולל איסורים מפלים והנחיות מטעם המשטרה שאינם מבוססים לטענת העותרים על סמכות חוקית.

הרקע לעתירה הוא פנייה של ראש ישיבת ההסדר אורות שאול, הרב יובל שרלו, לתלמידו איש עמותת מוקד, ד"ר איתן פינקלשטיין, בנושא זה.

שופט בית המשפט העליון, ניל הנדל, הורה בשבוע שעבר למדינה להגיב לעתירה בתוך 60 יום, הכוללים גם את ימי הפגרה, כך שהתשובה אמורה להינתן במחצית חודש אוקטובר.