מחאת החקלאי הבודד

למרות שהוא מתקרב לגיל 70, חמי כהן לא מתעייף. החל מהבוקר (שני) הוא פתח בשביתת יחיד מול מטה האו"ם בארמון הנציב, בדרישה כי מדינת ישראל תממש את ריבונותה במתחם.

בשלטים שהכין כהן במיוחד נכתב "חתמו והישארו, או שתלכו מכאן".

כהן הוא חקלאי ותיק ובנו של איש הלח"י הנודע יהושע כהן, שהתנקש בשליח האו"ם הרוזן ברנדוט, שפעל במהלך מלחמת העצמאות למימוש תכנית החלוקה והעברת ירושלים לשלטון בינלאומי.

בקיץ שעבר, פרסם ארגון אונסק"ו הודעה לפיה, "כל החוקים וההחלטות המנהליות שננקטו על ידי ישראל, הכח הכובש, שפעלו לפגוע במעמדה של העיר הקדושה ירושלים ובפרט 'חוק יסוד' ירושלים בירת ישראל, אינם תקפים, אינם חוקיים וצריכים להתבטל לאלתר".

מאז החל כהן לעסוק בנושא וכאמור החל היום במשמרת מחאה מול מטה האו"ם, ללא תאריך סיום בשלב הזה.

"רבים שואלים אותי למה דווקא עכשיו", כתב כהן בדף הפייסבוק שלו. "יש כל כך הרבה בעיות במדינה ומאבקים, זה מה שדחוף לכם? אכן ישנן בעיות רבות במדינת ישראל, אך סוף-סוף ירושלים היא לב העניין הציוני והלאומי כולו, והתנהגות המדינה בירושלים ב'תת-ריבונות' היא בעינינו בעיה רצינית ביותר. המקום היחיד בירושלים בו מסרה המדינה שטח ריבוני שלה לידי גורם זר, במו ידיה, הוא ארמון הנציב".

סוגיית נוכחות האו"ם בארמון הנציב הוצפה בשנה האחרונה בעקבות עתירה שהגישה תנועת רגבים כנגד שורה ארוכה של עבירות בניה ופלישה לעשרות דונמים של אדמות מדינה שביצע האו"ם במתחם. מחקר היסטורי שערכה רגבים העלה כי האו"ם מעולם לא חתם על חוזה שכירות מול המדינה, שהיא הבעלים החוקי של המתחם.

בהחלטתו האחרונה הורה בית המשפט המחוזי בירושלים, כי עד חודש נובמבר תעדכן המדינה בדבר המגעים הדיפלומטים בין ישראל לאו"ם בסוגיית הבניה, ובינתיים לא תימשך פעילות בניה במתחם.