ליברמן ברמת הגולן
ליברמן ברמת הגולןצילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון אביגדור ליברמן שצפה הבוקר (שלישי) בתרגיל צבאי בצפון, התייחס להלוויה ההמונית של המחבל שנערכה הלילה באום אל פחם.

"מצער מאוד לראות את אזרחי ישראל שנהנים מחופש, משגשוג ומצמיחה כלכלית, יותר מאלף איש, מלווים מחבל עם דגלי פלסטין ועם קריאות 'בדם ובאש נפדה את השהיד'. הדבר הזה רק מעיד שהאנשים האלו לא שייכים לחברה הישראלית, וגם האזרחות הישראלית שלהם שגויה לחלוטין", אמר ליברמן.

שר הביטחון חזר על עמדתו ולפיה אום אל פחם צריכה להימסר לפלסטינים במסגרת תוכנית חילופי שטחים. ''לפחות אני מעולם לא הסתרתי באותה הסתכלות שלי על הסדר הקבע עם הפלסטינים, אם היא אי פעם תהיה, אין שום סיבה שאום אל פחם תמשיך להיות חלק ממדינת ישראל אלא חלק מפלסטין ואני בטוח שאצל אבו מאזן יהיה להם את אותו חופש ביטוי ואותם יתרונות כלכליים, וכמובן יהנו מהדמוקרטיה הפלסטינית במיטבה".

ליברמן נשאל מדוע מעבר כרם שלום פתוח למעבר סחורות על אף אירועי הטרור הקטנים יחסית שהיו בימים האחרונים לצד המשך הפרחת בלוני התבערה מעזה. ''כשאנחנו מדברים על העובדות בשטח יש ללא ספק ירידה דרמטית", השיב השר.

''גם המקרה של הירי אתמול מדובר כנראה באדם בודד שלא משויך לאף אחד ואי אפשר למנוע באופן מוחלט מקרה טרור בודד כזה או אחר. גם לגבי בלונים, כשאני רואה בתקשורת שיש בלונים בדרום ומתקשר לצה"ל, לפיקוד דרום, אומרים לי שנכון היו בלונים, אבל אלו בלונים בלבד ולא בלוני תבערה. אין ספק שיש ירידה אבל זה לא מספיק, ולכן כל מה שאנחנו עושים ומה שחשוב באמת זה ליצור זיקה מוחלטת בין השקט הביטחוני לבין ההטבות הכלכליות.

''בסופו של דבר, צריך להבין שבהסתכלות על עוד 12 שנה, על מה אנחנו רוצים לראות בסוף, מה שאנחנו מדברים עליו זה שקט ביטחוני, ולכן חייבים גם להבין שהפונקציה של המצב הכלכלי, היציבות הכלכלית, גם מבטיחה שקט ביטחוני. אני שומע אין ספור דיבורים וסיפורים על ההסדרה של מדינת ישראל עם חמאס ואני חוזר ואומר, אנחנו אכן מדברים עם המצרים, עם האו"ם ועם הגורמים בזירה הבינלאומית''.

ליברמן הדגיש, ''מבחינתי יש רק הסדרה אחת והיא המציאות בשטח, ואם רוצים להגיע לאיזושהי הסדרה כללית, אז תנאי מוגדר זה ההסדר בנושא השבויים והנעדרים. אנחנו מתנהלים באופן חד צדדי בהתאם למציאות בשטח וכנראה כך גם יימשך''.

לגבי הדיווחים ולפיהם האיראנים חשפו מטוס חדש אמר שר הביטחון "אני חושב שזו תגובה טבעית למצוקה כלכלית. האיראנים מרגישים מאוד לחוצים מהסנקציות האמריקאיות וגם בעיקר מהמשך הסנקציות וכתגובה לכך הם שולפים כל מיני סיפורים, אך גם אסור יותר מדי לזלזל".