ניתן לומר בזהירות שאפשר לחזור ולטייל במגוון רחב של אתרים בצפון. הזרמת מים לנחלים
ניתן לומר בזהירות שאפשר לחזור ולטייל במגוון רחב של אתרים בצפון. הזרמת מים לנחליםצילום: אורי וזנה רשות הטבע והגנים

בהלת העכברת תפסה את המטייל הישראלי בשיאו של הקיץ. כמה נחלים שבהם נדגם חיידק הלפטוספירוזיס נסגרו למבקרים, והידיעות על אנשים שאושפזו עקב שהייה באותם מקורות מים רק ליבו את הפאניקה, שהשפיעה מיידית על תנועת המטיילים לאתרי המים בצפון.

כאן המקום להרגיע: מדובר במחלה שתפוצתה בישראל נדירה ביותר, והטיפול בה נעשה על ידי מתן אנטיביוטיקה בעיקר. רוב האנשים שנחשפים לחיידק לא יפתחו מחלה. אלו שכן יפתחו, מדובר במחלה עם תסמינים קלים. מכיוון שמקורות המים המזוהמים אותרו ונסגרו למבקרים לפי שעה, ובמקביל מבוצעים תהליכי הזרמת מים נקיים בערוצי הנחלים, ניתן לומר בזהירות שאפשר לחזור ולטייל במגוון רחב של אתרים בצפון ללא כל חשש.

רשות הטבע והגנים מזמינה את קהל המטיילים לסגור את הקיץ עם חוויה מיוחדת ומהנה בטבע. אז היכן תוכלו לטייל בבטחה? להלן רשימת אתרים שבהם תוכלו לטייל ללא כל חשש: שמורת טבע תל דן, שמורת טבע נחל עיון, שמורת טבע הבניאס, גן לאומי חורשת טל, גן לאומי מעיין חרוד, שמורת טבע החולה, גן לאומי אכזיב, שמורת טבע נחל שניר (חצבאני), שמורת טבע נחל עמוד, שמורת טבע עין אפק, גן לאומי גן השלושה (סחנה), שמורת טבע דור הבונים, ואם תרצו טיול מהנה בשטחים הפתוחים אתם מוזמנים לנחל אל על, לנחל כזיב או לנחל בצת.

יש מגוון רחב של גנים לאומיים ושמורות טבע שאפשר לטייל בהם. עם זאת, באתרים בודדים נאסרה כרגע הכניסה למים בעקבות זיהום עד להודעה חדשה, והם: יהודיה, זוויתן, משושים, ג'ילבון, זאכי ומג'רסה.

חשוב לציין שבשלבים אלו החלה כבר הזרמה של מים נקיים לתוואי נחל משושים במטרה להגביר את הספיקות והזרימה ולנסות להפחית את ריכוז המזהמים בנחל. זאת למרות מצבם הקשה של מקורות המים הטבעיים בשל רצף השנים השחונות, וזאת על רקע הלפטוספירוזיס (עכברת) הנגרם כתוצאה מהפרשות בעלי חיים, ביניהם מכרסמים - ומכאן השם "עכברת" - למקורות מים.

אם הגעתם לאזור הצפון ואתם מתלבטים מה עוד יש לעשות, רשות הטבע והגנים מציעה סיורי עששיות ולילה בגן הלאומי מבצר נמרוד ובגן הלאומי כוכב הירדן, מיצג אורקולי מרהיב ביופיו בגן הלאומי בית שאן ומגוון חוויות לילה נוספות.

הכותבת היא מנהלת פרסום ברשות הטבע והגנים