נתניהו וסקוורניאליס
נתניהו וסקוורניאליסצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (חמישי) עם ראש ממשלת ליטא סאוליוס סקוורניאליס במשרד ראש הממשלה בווילנה:

במסיבת עיתונאים משותפת של השניים הודה נתניהו על קבלת הפנים החמה, ''כבוד גדול הוא לי להיות ראש הממשלה הישראלי הראשון שמבקר בליטא. אני רוצה לברך אותך על חגיגות ה-100 שנה לעצמאותה של ליטא, ואני עושה זאת שוב ביום החשוב הזה בהיסטוריה שלכם.

"ליטא וישראל, כפי שאמרת, הן שותפות טבעיות. אנו חולקים את הערכים של החופש והדמוקרטיה. אנו שתי מדינות לאום שגאות בזהות הלאומית שלנו ומחויבות להגנה על זכויות הפרט", אמר נתניהו.

"ליטא מדגישה בחוקה שלה שריבונותה שייכת לעם הליטאי בעודה שומרת על דמוקרטיה ללא דופי לכולם. אתם גאים מאוד במסורת, בשפה ובמורשת הייחודית שלכם ובבירה ההיסטורית שלכם. עליי לומר לך, ראש הממשלה, כל זה נשמע לנו מאוד מוכר.

''ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. גם אנחנו גאים בהיסטוריה הארוכה שלנו, בדמוקרטיה האיתנה והפלורליסטית שלנו שמבטיחה את זכויותיהם של כל אזרחינו. אנו גאים בשפה שלנו, שפה עתיקה – עברית, שהוחייתה אחרי אלפי שנים, במסורות שלנו ובבירתנו ההיסטורית ירושלים, אליה אני מזמין אותך ואת עמיתיך''.

לדברי נתניהו, ליטא וישראל משתפות פעולה מול אתגרי ההווה וניצול הזדמנויות העתיד. "אחד האתגרים המשותפים בהווה הוא איום הטרור שיכול להתפשט ולהגיע לכל מקום. אנו משתפים פעולה גם בעניין הזה.

''ההזדמנות הגדולה שניצבת בפנינו, שדנו בה ארוכות בדיונים היום ונמשיך וודאי הערב ומחר, היא הטכנולוגיה. שנינו מבינים שמהפכה גדולה מתחוללת בכלכלת העולם ובהיסטוריה. העתיד שייך לאלה שמחדשים. ישראל היא אומת החדשנות, ליטא היא אומת החדשנות - אנחנו יכולים להצליח יותר יחד.

''אני רוצה לציין שכל מאמץ של פעילות אנושית הופך לטכנולוגיה. ישראל היא מנהיגה עולמית בתעשיות העתיד, מהגנת סייבר לנהיגה אוטונומית, חקלאות מדויקת, רפואה דיגיטלית, כל סוג של טכנולוגיית מידע ותחומים רבים אחרים. ליטא היא מנהיגה עולמית בטכנולוגיית לייזר. אני מאוד מתרשם ממה שאני רואה כאן. ליטא היא גם מנהיגה עולמית בתחום מדעי החיים וגם בדברים רבים אחרים.

''אני מאמין שניצול הטכנולוגיות האלה מאפשר למדינות קטנות ליהנות מההשפעה שיש למדינות גדולות. כל אחד מאיתנו מנצל את הזדמנויות העתיד בדרכו המיוחדת אבל אנחנו יכולים לנצל אותן בצורה טובה יותר יחד".

נתניהו סיפר כי בשנה שעברה ליטא וישראל חגגו 25 שנה ליחסים הדיפלומטיים ביניהן. ''שיתוף הפעולה גובר כמובן מדי שנה, בייחוד מאז שפתחנו את השגרירות שלנו כאן בווילנה ב- 2015. אני רוצה להודות לך ראש הממשלה ולשר החוץ לינאס, על העמדה החזקה שנקטתם בה בפורומים של האיחוד האירופי, למען האמת ולמען ישראל וההגינות.

''לעיתים קרובות, ישראל אינה זוכה ליחס ראוי מצד האיחוד האירופי ובריסל. סילופים רבים מופנים כלפינו, ומרענן לראות שאתה נוקט בעמדה של בהירות, אמת ואומץ. דיברנו כיצד ניתן להרחיב זאת''.

ראש הממשלה ציין כי הוא מעריך את העובדה שסקוורניאליס נקט בעמדה מאוד מפוכחת בנוגע לסוגית ההסכם עם איראן. "זו הייתה עסקה רעה. היום שמענו ששלוש חברות תעופה גדולות, BA, KLM ו- AirFrance, הפסיקו את הפעילות שלהן באיראן. זה טוב. עוד רבות צריכות ללכת בעקבותיהן, עוד רבות ילכו בעקבותיהן. כי שאיראן לא צריכה לקבל פרס על התוקפנות שלה באזור, על הניסיונות שלה לזרוע טרור ברחבי המזרח התיכון, באירופה ובמקומות רבים אחרים בעולם – כפי שהם עשו לפני מספר שבועות.

"אני מעריך את העמדה החשובה, המציאותית, העצמאית והמפוכחת של ליטא בנושאים אלה ואחרים", הדגיש נתניהו.

''אבל הקשר שלנו כמובן עתיק מאוד ואינו רק נחלת ההווה. ליטא הייתה ביתם של אבות אבותיי במשך דורות רבים. סיפורם של יהודי ליטא הוא גם של ניצחון גדול וגם של אסון גדול. אחד מההוגים היהודים הגדולים, הגאון מווילנה, שיש לי קשר אליו, נולד ומת בליטא במאה ה-18. היה לו מוח מבריק לתלמוד.

''הוא עודד יהודים לעבור לארץ ישראל, ארץ אבותיהם ההיסטורית, והוא עודד יהודים ללמוד גם תורה וגם מדעים. זה היה כמעט לפני 300 שנה. רב, שחי לפני כמעט שלוש מאות, שהייתה לו חוכמה וחזון כזה, זה היה ייחודי. שילוב חזק של אמונה וספקנות לפני כמעט 300 שנה''.

נתניהו הוסיף, ''אני נרגש מאוד מהעובדה שמדינתך החליטה לכבד את זכרונו של הגאון מווילנה ולציין את שלוש מאות השנה ללידתו. אנו מעריכים זאת מאוד כמדינה, כעם, ואני מעריך זאת מאוד באופן אישי.

''וילנה הייתה ידועה כירושלים של ליטא. אולם, כפי שאתה יודע היה גם פרק חשוך. היהודים מליטא הושמדו כמעט כליל בשואה על ידי הנאצים ומשתפי הפעולה עמם.

''ראש הממשלה, אתה נקטת בצעדים גדולים למען הנצחת קורבנות השואה, ופעלת למען שיח פתוח על הפשע הנורא הזה שאסור שיקרה שוב לעולם, וברצוני להודות לך על מחויבותך להילחם באנטישמיות בכל מקום שבו היא מרימה את ראשה המכוער.

''דנו בנושאים רבים ויש לנו עוד נושאים רבים לדון בהם. אני מצפה לדיונים הללו כיוון שהם מציעים עתיד טוב יותר לשני העמים שלנו ואני מצפה להמשיך לחזק את היחסים החזקים שלנו אף יותר. תודה לך בשנית על קבלת הפנים החמה", כך ראש הממשלה נתניהו.