ליטא
ליטאצילום: ISTOCK

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו השתתפו היום (שישי) בטקס אזכרה באנדרטת הזיכרון פונאר לזכר 70 אלף יהודי וילנה שנספו בשואה.

בטקס נשאה דברים גם ניצולת שואה שברחה מהגטו והצטרפה לפרטיזנים. במהלך הטקס העניק נתניהו מדליה ותעודה לנכדת משפחת חסידי אומות עולם.

"כאן התרחשה טרגדיה בלתי נשכחת, בוצע פשע שלא ניתן לסלוח עליו. כ-70,000 יהודים נרצחו בדם קר בידי הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם, ו-30,000 לא-יהודים נרצחו גם הם. בסך הכול, 200,000 יהודים נרצחו כאן ובמקומות אחרים ברחבי ליטא, 95% מהיהודים שחיו במדינה הזו", אמר נתניהו.

"לפני השואה וילנה היתה מרכז גדול ללימוד והשכלה יהודיים. היא היתה ידועה כ'ירושלים של ליטא' בעומדנו כאן היום אנו זוכרים את כל מי שנספה ואת כל מה שהושמד. אנו זוכרים את הכוח יוצא הדופן של מי ששרד. נמצאת איתנו היום אישה מרשימה, היא התחבאה במבצר פרטיזני יהודי עמוק ביער ולחמה באומץ לב בנאצים יחד עם עוד מאה יהודים שברחו איתה. איזו גבורה, פאניה. לעד אנו מצדיעים לך".

"היום אנו מצדיעים גם לגבורה של אותם ליטאים שבשונה ממשתפי הפעולה, סיכנו את חייהם ואת חיי בני משפחותיהם והפגינו לא רק גבורה אישית, אך גם את הגבורה הגדולה מכול, סיכון משפחותיהם. הם הצילו יהודים רבים. היו 900 חסידי אומות עולם כאלה. תמיד נכבד את זכרם.

היום אנו מכבדים את דומס ומריונה ויסצ'י. הם החביאו את שכנם, אהרון, בחווה שלהם והם בנו בונקרים ומנהרות כדי לאפשר לו לברוח. נכדתם נמצאת עימנו היום כדי לקבל מדליה בשמם. השואה היתה הפשע הנורא בתולדות האנושות. עלינו לזכור אותה, ואסור שהלקח שלה יישכח".

נתניהו הוסיף "אני מודה לממשלת ליטא על כך שהיא נוקטת צעדים חשובים כדי להנציח את השואה ולשמר את האמת בנוגע לשואה.

שני לקחים נלמדים מהשואה, הראשון הוא שעלינו להילחם בברבריות בשלביה הראשונים, אחרת היא תשרוף את כולנו. והשני, עבורנו היהודים, הוא שאסור שנישאר שוב חסרי הגנה.

אני נמצא כאן, מפני שלפני למעלה ממאה שנים, סבי, שהיה תלמיד צעיר בישיבה, הוכה כמעט עד מוות, במקום לא רחוק מכאן בידי חוליגנים אנטישמיים. לפני שאיבד את הכרתו, הוא אמר, 'אם אחיה, אקח את משפחתי לארץ ישראל כדי לבנות מחדש את חיינו העצמאיים, כך שנוכל להמשיך את המסורת של המכבים האמיצים. אנו נגן על עצמנו'. אני מבקש לומר היום לסבי, 'סבא, אני שבתי לכאן. שבתי ליער המוות כראש ממשלת ישראל'. לעולם לא נהיה חסרי הגנה שוב. יש לנו מדינה, יש לנו צבא ואנו מסוגלים להגן על עצמנו, בעצמנו. לעולם לא ניתן שיובילו אותנו שוב לטבח. ישראל חזקה; ישראל גאה; ישראל היא לנצח. עם ישראל חי".