אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: אייסטוק

בדו"ח חדש שמוציא בימים אלה ארגון לביא נטען כי בכירי קרן מנדל מזוהים עם תפיסות שמאל קיצוניות.

בהקדמה לדו"ח נכתב כי קרן מנדל מפעילה בישראל מזה כעשרים וחמש שנים מספר רב של תכניות חינוך ומנהיגות, כאשר מאות מבוגרי הקרן מצויים בתפקידי מפתח במגזר הציבורי.

בהמשך נערכה סקירה של האג'נדות והתפיסות שמובילות את בכירי המכון, על פעילותה של איימי מנדל שמנהלת ארגון בשם "צדק" שמצהיר על התנגדותו ל"כיבוש פלסטין", מורטון מנדל הבעלים של מכון מנדל בישראל מוגדר כיועץ בארגון זה.

עוד נכתב כי מדיווחי קרן מנדל לרשויות המס בארה"ב עולה שקרן הצדקה של מנדל תומכת כספית בקרן לישראל חדשה (NIF) וכי מרכז מנדל משתף פעולה עם ארגון "שתיל", הזרוע הביצועית של הקרן החדשה.

בהמשך הובאו דוגמאות לנשיאים ואישים בולטים בקרן מנדל המזוהים עם השמאל הקיצוני, ובהם אנט הוכשטיין, שכיהנה כנשיאת קרן מנדל-ישראל בשנים 2010-2002 ולאחר מכן הייתה חברת וועד בארגון השמאל הקיצוני "מולד", וכן וורדה שיפר שכיהנה גם היא כנשיאת מנדל בשנים 2010-2012 והינה חברה במועצה הבינלאומית של הקרן החדשה ומכהנת כיושבת ראש וועדת המענקים של הקרן.

הדו"ח מתאר גם את פעילותו השנויה במחלוקת של נשיא מנדל הנוכחי שהחליף את שיפר, פרופ' יהודה ריינהרץ, שבזמן היותו נשיא אוניברסיטת ברנדייס חתם על הסכם שיתוף פעולה עם אוניברסיטת אל קודס, וקיבל לעבודה באוניברסיטה את חליל שקאקי אחיו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי פתחי שקאקי, שהיה חשוד גם הוא בקשר עם גורמי הטרור, למרות התנגדות של הקהילה היהודית למינוי זה.

תכנית מנדל ל"מנהיגות חינוכית" בצה"ל והיחס החריג שזוכה לו הקרן מצה"ל

בפרק הבא בדו"ח מסוקר השימוש שעושה הקרן בקציני צה"ל כ"סוכני חינוך עבור החברה האזרחית". לדברי מנכ"ל קרן מנדל-ישראל, משה ויגדור, קרן מנדל מוקירה את ההזדמנות לעבוד עם צה"ל ורואה את תפקידה של התכנית בצה"ל כמסייעת "בבניית תפיסת עולם".

בנאום שנשא לאחרונה לרגל סיום מחזור לימודים במכון מנדל, תיאר נשיא המכון את גאוותו לחלוק עם צה"ל את "המחויבות לחינוך מפקדים לקיום ערכיהם דווקא משום שהם עומדים נוכח סכנה מתמדת". כאשר לדבריו "הבנתנו ההדדית היא שבעשותם זאת הם משמשים סוכני חינוך לכלל החברה הישראלית".

על טיב ההכשרה האתית מבית היוצר של קרן מנדל, ניתן ללמוד מדבריו של אחד המרצים הבכירים בתכנית מנדל בצה"ל, פרופ' משה הלברטל, כאשר במאמרו 'אתגרים מוסריים בלחימה א-סימטרית', העלה את הדילמה האם להפציץ מגובה נמוך ובכך להסתכן בחייו של הטייס כדי למנוע פגיעה נלווית באזרחים, כתב בסופו של דבר: "במקרים של פגיעה נלווית עקרון האחריות כולל גם נטילת סיכון, המחויבת מעצם העובדה שהחיילים הם הגורמים למותם של האזרחים החפים מפשע".

בדו"ח הובאו נתונים לפיהם התקשרויות מכון מנדל ומשרד הביטחון מתקיימות בפטור ממכרז ואף ללא בדיקה האם יש גופים נוספים המעוניינים לקיים תוכניות דומות. הנימוק שנתן משהב"ט לכך מסתמך על כך שמכון מנדל מממן את רוב עלות המיזם ובשל כך פוטר את הצורך במכרז. אולם, לפי דברי הדו"ח, התנהלות זו מתעלמת מהוראות לתקנות אלו, שם נקבע כי, "משרד הביטחון יעדיף, ככל הניתן, לבצע התקשרויות בדרך של מכרז פומבי, גם מקום שהותר לו לפי תקנות אלה לבצע אותן התקשרויות שלא בדרך של מכרז פומבי".

בספטמבר 2016 פורסמה הנחיית הרמטכ"ל, ולפיה ייאסר על מכונים אזרחיים להעביר סדנאות חינוך לקצינים בצה"ל, על מנת למנוע הכנסת אג'נדות בנושאים שנויים במחלוקת לתוך צה"ל. למרות זאת, חתם צה"ל על התקשרות מחודשת עם מכון מנדל גם לאחר הנחיית הרמטכ"ל. ההתקשרות האחרונה של משרד הביטחון עם מכון מנדל החלה ב- 15.3.17 , כחצי שנה לאחר שפורסמה הנחיית הרמטכ"ל.

החרגת מכון מנדל מהנחיית הרמטכ"ל, בטענה שהשתתפות בתכניות אלו הינן "בגדר רשות" אינה עולה בקנה אחד עם התנהלות צה"ל במקרים דומים, בהם פסל צה"ל מכרזים חינוכיים הנוגעים לתכניות רשות בצה"ל, כדוגמת מכרז עבור שיעורי תורה לחיילים דתיים שנפסל על ידי צה"ל, בעקבות פניית עיתון הארץ לאכוף בנושא את הנחיית הרמטכ"ל שנושאים חינוכיים יועברו רק על ידי קצינים.

עוד נכתב כי תיאור התוכנית של מכון מנדל במלט"ק כ"רשות" חוטא לאמת וכן כי מרצי מכון מנדל אינם חתומים על טופס 'האתיקה של ההסברה בצה"ל', האמור להסדיר את תחומי העיסוק של מכונים ומרצים אזרחיים בצה"ל בנושאים פוליטיים.

בסוף הדו"ח ניתן פירוט של תוכניות המכון בישראל, ביניהם בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, מכון מנדל למנהיגות, מרכז מנדל למנהיגות בנגב, מרכז מנדל למנהיגות בצפון, יחידת בוגרי מנדל ותקציבי עמותות מנדל.

הממשלה מקצה קרקע בגן הבוטני לקמפוס מכון מנדל

הדו"ח עוסק גם בהקצאת קרקע חריגה במיוחד להקמת מכון מנדל על שטח הגן הבוטני בירושלים.

בישיבת ממשלה מיוחדת שהתקיימה לרגל יום ירושלים ביוני 2016 , דנה הממשלה בעניין הקצאת קרקע להקמת מוסד להכשרת הנהגה לחינוך יהודי בארץ ובתפוצות, והחליטה כי בכוונתה לבחון הקצאת קרקע לבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, בהיקף של כ- 8 דונם לטובת הקמת מבנה לבית ספר למנהיגות, אשר יקדם את החינוך היהודי והציוני בישראל ובתפוצות". בהחלטת הממשלה אין הסבר להקצאת הקרקע דווקא למכון מנדל, ומה במכון מנדל הופך אותו להיות המתאים ביותר לקדם "את החינוך היהודי והציוני בישראל ובתפוצות".

במקביל הודיעה האוני' העברית לרשות מקרקעי ישראל על הסכמתה למתן שטח של 8 דונם בגן הבוטני לקרן מנדל לשם בניית בניין אשר ישמש את פעילויות בית הספר מנדל למנהיגות חינוכית. הסכמת האוניברסיטה סוללת הלכה למעשה את הקמת מכון מנדל על שטח ציבורי שייעודו המקורי היה לגן בוטני, הדו"ח סוקר את תרומות מנדל לאוניברסיטה העברית, ומעלה חשש לחוסר תקינות בנוגע להעברת שטח הגן הבוטני מהאוניברסיטה העברית למכון מנדל.