חוק הדתיים השלובים- עכשיו זה מדעי?
חוק הדתיים השלובים- עכשיו זה מדעי?צילום: iStock

‏כולם עושים את זה, אתם נפגשים עם מישהו זר ומיד חייבים לשאול אותו האם הוא מכיר את משה מקדומים או את יהודה מגב"ש?

השאלות האלו הם חלק מ"משחק" הבנוי על "חוק הדתיים השלובים" שטוען כי לכל שני דתיים יהיה לפחות מכר אחד משותף. המשחק קיים לא רק בישראל, וגם בחו"ל נוהגים כל שני יהודים שנפגשים לשחק ב"גיאוגרפיה יהודית" שזה אותו דבר רק בלי הדתיים.

חוק הגויים השלובים?

במפתיע, הטענה שבין שני אנשים זרים חייב להיות קשר משותף קיימת גם מחוץ לעולם היהודי. הרבה אנשים ברחבי העולם מאמינים שאפשר למצוא קשר בין כל שני אנשים על ידי חמישה חברים בלבד.

לפני כ50 שנים פסיכולוג חברתי מפורסם בשם סטנלי מילגרם החליט לערוך ניסוי בשביל לבדוק האם הטענה הזאת באמת נכונה.

מילגרם שלח 160 חבילות לאנשים אקראיים ברחבי ארה"ב ובהם הוא כלל מידע על המחקר, ובקשה לשלוח את המכתב לאדם מסוים. לפי ההוראות במידה ומקבל החבילה מכיר את האדם אישית- עליו לשלוח לו את החבילה, ובמידה שלא, עליו לשלוח לאדם אחר שיוכל להכיר את אותו אדם.

תוצאות המחקר היו מפתיעות- 64 חבילות הצליחו להגיע ליעדם (לא כולם זרמו עם הניסוי) כאשר המספר הממוצע של המכרים המשותפים היה 5.5. התוצאות הוכיחו את הטענה הראשונית שבאמת קיים קשר של 5 מכרים בין כל שני אנשים.

חוק הגויים השלובים?
חוק הגויים השלובים?צילום: iStock

והיום זה כבר מדעי

במחקר עדכני יותר, פייסבוק עשתה ניסוי דומה על 1.6 מיליארד החשבונות הרשומים אצלה (שזה קצת יותר מ15 אחוז מאוכלוסיית העולם) ובדקה כמה אנשים מפרידים בין כל שני אנשים זרים.

תוצאות המחקר הראו שקיים מרחק של 3.5 אנשים בלבד בין כל שני חשבונות פייסבוק, למרות שייתכן ואלו אנשים זרים מרחבי כדור הארץ!

אמנם פייסבוק עדיין לא עשתה מחקר על חוק הדתיים השלובים אבל ככל הנראה שם המרחק יהיה אף קטן יותר (מכיוון שכולם נפגשים מתישהו במחנה קיץ) וייתכן שיהיה אפילו מרחק של אדם אחד.

אז פעם הבאה שאתם פוגשים מישהו זר- תזכרו שמדעית יש ביניכם קשר, ואולי זו גם סיבה להיות קצת יותר נחמדים אליו.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!