שיחת טלפון
שיחת טלפוןצילום: SITOCK

ש' הצעיר שקיבל פיצויים מהשב"כ בגובה 6500 ש"ח לאחר שזומן לחקירת משטרה שהתבררה כניסיון גיוס לשב"כ, מספר את שאירע בשיחה עם ערוץ 7.

"אני גר במעלות ולומד בישיבה בשומרון, לפני שנה קיבלתי זימון לחקירה בתחנת המשטרה בחיפה, ההורים שלי קצת נלחצו אבל אני ידעתי שלא עשיתי כלום ולכן לא חששתי", שיחזר.

לדבריו, כבר בדקות הראשונות הבין מול מי הוא עומד, "כשהגעתי לתחנה ניגש אליי בחור שאמר לי שהוא לא שוטר. הוא בדק שאין עלי אמצעי הקלטה וביקש ממני לשבת. הוא אמר לי שבגלל שאני לומד בשומרון הם צריכים אנשי קשר שיעזרו להם בשמירה על הביטחון".

ש' משוכנע שהשב"כ ראה בו יעד קל לגיוס, "אין לי שום עבר פלילי ואני גר בצפון אז הם חשבו שאני יעד ראוי לגיוס כדי לשאוב מידע על מה שקורה באזור. הם חשבו שאני תמים".

"לא עניתי לו, שילבתי ידיים ועצמתי עיניים והתחלתי להתפלל ולומר תהילים, הוא ניסה לעבור מצד לצד ולתפוס את תשומת ליבי, הוא שאל אותי איזה מזמור תהילים אני אומר. אחרי חצי שעה הוא אמר לי 'תקשיב אתה יכול ללכת אם אתה רוצה', קמתי ואז הוא אמר לי 'לא התכוונתי, תשב בחזרה'. והוא המשיך לדבר ואני שתקתי. בסוף הוא שחרר אותי".

ש' פנה לארגון 'חוננו' שטען כי השב"כ אינו מוסמך לחייב אנשים להגיע לתשאולים ולשיחות, ובאם עושה כן הדבר מהווה עבירה על החוק ועליו לפצות את האזרחים שנפגעו.

ש' קיבל את הפיצוי והוא מקווה שזהו המקרה האחרון, "כל הניסיון להפוך יהודים תמימים לטרוריסטים במקום להתמקד בערבים שפוגעים במדינה זה מעשה חמור ואני מקווה שהם יפסיקו עם זה. ברוך ה' הייתי חכם ושמרתי על זכות השתיקה".

משירות הביטחון הכללי נמסר בתגובה, "ראשית יובהר כי לצורך מילוי ייעודו לשמירה על ביטחון המדינה ומכוח הסמכויות המוקנות לו בחוק, נדרש שירות הביטחון הכללי לבצע תחקורים אשר בבסיסם מידע המצביע על חשד לביצוע עבירה שהתבצעה או עתידה להתבצע. בעניינם של השניים הוגשה עתירה הדומה לזו העולה בפנייתכם. תיק אחד עודנו מתנהל בבית המשפט ואין בכוונתנו להתייחס לנסיבותיו, ואילו בתיק אחר, בהתחשב במכלול הנסיבות ובסכום התביעה, הוחלט לסיימו בהסכמת הצדדים בדחיית התביעה ובתשלום סכום מסוים''.