לזכר עובדים ומגינים
לזכר עובדים ומגיניםצילום: יוסי וייס, קרדיט לא לתשלום

חברת החשמל ערכה היום (ג') טקס זיכרון בצומת מסמיה בין גדרה לקרית-מלאכי, לציון 80 שנה לנפילתם של שני עובדי חברת החשמל ושישה נוטרים, אשר נרצחו בעיצומם של מאורעות תרצ"ח.

הטקס נערך בהשתתפות מנכ"ל החברה עופר בלוך, יו"ר ארגון העובדים מיקו צרפתי, נציגי משפחות הנופלים ועובדי החברה.

ב-10 בספטמבר 1938 יצאה קבוצה של 12 עובדים מתחנת הכח בתל אביב לתיקון תקלה בקו החשמל שבין גדרה לבאר-טוביה. אזור זה היה בקו הישובים היהודיים בדרום הארץ. העובדים יצאו בליווי נוטרים אשר אבטחו את עבודתם.

לאחר תיקון התקלה בשעות אחר הצהריים יצאו העובדים בדרכם חזרה צפונה, לעיר תל אביב, בשני כלי הרכב. ליד צומת מסמיה, מחבלים פתחו באש לעבר הרכב שהיה מאחור. הנוטרים פתחו באש על התוקפים הערביים והרגו כמה מהם.

הקרב נמשך עד שאזלה תחמושתם של הנוטרים. במהלך הקרב נהרגו שני עובדי חברת החשמל דודבן-אליהו, ראובן (רומן) צ'פ, וששת הנוטרים - צבי דיאמנט, אריה הכט, פנחס ולפיש, דב מינצר, דב קליין ונפתלי רייך הי''ד.

במשך שנים ניסו בחברת החשמל לאתר את בני משפחות הנוטרים. בימים האחרונים, בעקבות פרסום בתקשורת וברשתות החברתיות, אותרו קרובי משפחה של שלושה מתוך ששת הנוטרים, אשר השתתפו בטקס בנוסף לנציגי משפחות עובדי החברה שנפלו בקרב.

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל, אמר בטקס כי "סיפור גבורתם של מי שיצאו לשטח מלחמה ומסוכן ללא היסוס כדי לבצע את משימת עבודתם, הגם שמסוכנת – הוא אולי בין הסיפורים המרגשים שאנחנו נושאים עימנו במורשתנו.

''סיפור על ימים של טרום הקמת המדינה סיפור של אמיצי לב. בגבורתם - כפי שגם כתוב על האנדרטה - סללו נתיב לתקומת ישראל והם נר התמיד המזכיר לנו יום יום את זהותנו ותכלית עשייתנו כאן בארץ הזאת", הוסיף בלוך.

רותי נגרי-צרפתי, בתו של ראובן (רומן) צ'פ הי"ד, אמרה "שמונים שנה חלפו ואני לא מפסיקה להרהר כיצד יכלו להתגלגל חיינו, אבי לא היה אמור לעבוד באותו היום וחבר ביקש כי יחליף אותו. זה הגורל. טקס מרגש זה חשוב עבורנו המשפחות ואנו גאים כי הזיכרון וההוקרה לנופלים יישארו לעד".

חנה לאור וולפיש, אחותו בת ה-94 של פנחס וולפיש, העידה "ביני ובין פנחס היה קשר בלתי רגיל. השבוע הדלקתי שני נרות זיכרון, לו לוחבריו, ופתאום לאחר יומייים קיבלתי זימון לטקס. זה מרגש אותי מאוד שחברת החשמל זוכרת אותם ואותנו".