שר החינוך נפתלי בנט
שר החינוך נפתלי בנטצילום: הדס פרוש, פלאש 90

מורה טוב משנה את חיי תלמידיו ונוסך בילד אמונה בעצמו. זכיתי למורה כזה.

כילד גדלתי במשפחה דוברת אנגלית וחיינו כמה שנים באמריקה, כך שרמת העברית שלי הייתה נמוכה. מקצוע הלשון הפחיד אותי. לא ידעתי אם לספור בזכר או בנקבה והכול היה מעורפל. עד שהגיע המורה גבי ביטון בכיתה י'. ביום הראשון, עם עין טובה, הוא נסך בי ובשאר התלמידים ביטחון, ונטע בי את האמונה שאם אתאמץ אצליח. וכך היה. בזכותו התאהבתי ביופייה של השפה העברית.

זכיתי, והיום אני שר החינוך של מדינת ישראל. התפקיד הכי משמעותי והכי אופטימי שקיים.

בשנים האחרונות עשינו הרבה. הקטנו את גודל הכיתות, הוספנו סייעות שניות, חיזקנו את לימודי התנ"ך, הזנקנו את המדעים והמתמטיקה, העצמנו את השפה האנגלית הדבורה ועוד. טיפחנו במקביל גם את החינוך לערכים: העצמנו את התנועות ואת ארגוני הנוער, הכנסנו את תוכנית תרבות יהודית-ישראלית, יצאנו בתוכנית לאומית לעידוד התלמידים להתגייס לשירות משמעותי בצה"ל והתחלנו, לראשונה, למדוד את עשיית בית הספר במישור הערכי באמצעות התמונה החינוכית. לא רק זכאות לבגרות וציונים, אלא חינוך להיות בני אדם טובים יותר.

אך מעל לכול - הדבר הכי חשוב במלאכת החינוך הוא המורה.

מאז שנכנסתי לתפקידי הנוכחי כשר החינוך, רציתי שהרבה יותר ילדים יענו על השאלה "מה אתה רוצה כשתהיה גדול?" בתשובה "מורה". רציתי שיענו בגאווה, מתוך תחושת אתגר ומשמעות. כי זאת האמת: המורים שלנו הם פלוגת החוד של החברה. הם שמובילים את הדור ומעצבים את פני העתיד. אם תגיעו לארץ זרה ותרצו להתנבא לאן פניה בשנים הבאות, לשפל או לשגשוג, להצלחה או לכישלון, היכנסו לבית ספר. כשרואים את המורים ואת התלמידים אפשר לשער איך ייראה העתיד.

מערכת החינוך היא לא מערכת שמטרתה רק ללמד, אלא גם לחנך לערכים. התפקיד הכפול הזה של המורה, אשר מעניק ידע ומחנך במקביל, רק מעצים את האתגר ומצדיק את הכבוד שהוא ראוי לו. בשביל לחנך צריך להיות אדם גדול עם אישיות גדולה. צריך להיות מודל לחיקוי לתלמידים. צריך להיות חזק ונדיב, טוב לב וחכם, צנוע וכריזמטי, אינטליגנטי ומנוסה ומעולה ביחסי אנוש. זאת העבודה הכי קשה בעולם.

כמו גבי ביטון שלימד אותי, יש במדינת ישראל רבבות מורים ומורות מצוינים. אני פוגש אותם בביקוריי הרבים בבתי הספר (אגב, זה החלק הכי מהנה בעבודתי), בכנסים ובפגישות אישיות. הם מלאי אמונה ומסירות לכל תלמידה ותלמיד. הם מעוררים בי השראה, ואני בטוח שגם בתלמידים שלהם. הם מושכים אחריהם דור שלם, והעתיד שלנו תלוי בהם במידה רבה. הם יודעים שהם שליחי ציבור מחד, ומובילי ציבור מאידך.

מה הכוונה "שליחי ציבור"? הרב קוק דיבר על "מורים טובים ומכובדים על הבריות, מלאים אור של חיים בריאים ורוח איתן של יהדות ואמונה שלמה". מורים אלו הם שליחי הציבור הנאמנים של כולנו, שימלאו את דור העתיד בדעת ובאמונה לחיים טובים יותר בארץ הזאת.

מלאכת המורה קשה ומלאה במתחים. בין כלל הכיתה לילדים מתקשים, בין קידום הישגים לערכים, בין הורים למערכת. אבל זו גם השליחות הנעלה ביותר. לדעת שהצלחתם לגעת בילדים, שהם יודעים יותר, טובים יותר איש לרעהו ולעם ישראל, שהם יצירתיים יותר, שהם מעיזים לחלום רחוק וגבוה יותר - אתם יודעים שהובלתם אותם למקום טוב יותר. שעשיתם את העבודה שלכם. שאתם מנהיגים אמיתיים.

אני גאה לעמוד בראש מערכת שאלו הם אנשיה. בזכותם ישראל צועדת בכיוון הנכון.

שתהיה שנת לימודים מצוינת.