אביגדור קהלני בראיוןאלירן אהרון

בראיון לערוץ 7 מתייחס תא"ל במיל' השר לשעבר אביגדור קהלני למציאות המורכבת בעזה הגורמת לו להבין את החלטות הממשלה, ועם זאת הוא מתנגד להכרזות של כמה מהשרים שבעבר יצאו בהכרזות שכעת הם מבינים שלא יוכלו לממש אותן.

"צריך להיזהר כשמכריזים לפני שיושבים על הכיסא", אומר קהלני הסבור כי מדיניות הממשלה מרוסנת וחכמה. "אפשר לכסח וליצור שנאה עמוקה מאוד, אבל צריך ללכת מבלי להתלהם כפי שהם רוצים שנתלהם. הם משתמשים בגופות ובבתים ההרוסים כנגד מדינת ישראל. העולם צופה והוא נגדנו וצריך לזכור זאת. לכן אני סבור שההתנהלות היא בסדר".

באשר לאפשרות שהמציאות תוביל לכניסה צה"לית קרקעית בעזה, קהלני אינו מצדד במהלך כזה למרות שלטעמו הדבר אפשרי. הוא מזכיר שצעד כזה עשוי להשאיר הורים שכולים, מציאות שכרגע אינה הכרחית. "אני חושב שבאופן כללי הממשלה מנסה לנווט באופן נכון".

בהתייחסו למחאת משפחות גולדין ושאול לנוכח ההצהרות בדבר אפשרות לבניית נמל ימי עבור תושבי הרצועה, אומר קהלני כי כמי שליווה וחיבק את משפחות גולדין ושאול וכמי שחש את כאבם, השיח שאותו הם מנהלים, הומנניטארי תמורת הומניטארי, הוא קו נכון. הוא מזכיר בהקשר זה את הביקורים והתנאים המשופרים שמקבלים מחבלי החמאס הכלואים בשל המחויבות של המדינה לפעול בין יועץ משפטי אחד למשנהו. "צריך לחוקק חוקים שיאמרו שהיחס שלנו לאסירים שבידינו יהיה דומה ליחס שנותנים בצד השני".

"משפחות גולדין ושאול מבקשות קבר להשתטח עליו ומדינת ישראל צריכה לחפש דרכים לשם כך. האם צריך לצאת למלחמה כוללת בשביל זה? לא, אבל צריך למצוא דרכים אחרות".

עוד התבקש תא"ל במיל' קהלני להתייחס להחלטת הפצ"ר להעמיד לדין לוחמים שביצעו ירי לעבר מחבלים בגבול הרצועה. קהלני מבהיר שאינו מכיר את פרטי המקרה לחלוטין, "אנחנו לא יודעים למה הוא החליט. אני משער שיש לו היגיון. אני לא יכול לשלול כי אני לא מכיר את המקרה, אבל אנחנו לא יורים בגב של מישהו. במקרים שהוצגו בטלוויזיה נראו בחורים שנורו כשהם ברחו, אבל יתכן ומדובר גם בהצגות של הצד השני. צריך לבדוק את הדברים".

לטעמו של קהלני החלטות כדוגמת אלה של הפצ"ר לא אמורות לפגום או לפגוע במוטיבציה של צעירים לגיוס. הוא מציג כדוגמא את מג"ב והחיכוך המתמיד של לוחמי הארגון עם האוכלוסיה הפלשתינית, ועם זאת רמת המוטיבציה לגיוס למג"ב היא פי ארבעה מגולני. "זאת אומרת שרוח הלחימה נכונה ואנשים רוצים לשמור על המדינה שלנו. אנשים מקבלים מקרה כזה או אחר בפרופורציה הנכונה".

קהלני מתייחס בשיחה עמו גם לפרשת האלוף יאיר גולן והתבטאויותיו הצפות כעת מחדש כאשר הוא מועמד לרמטכ"לות. "יאיר גולן הוא קצין טוב, ללא ספק. אם הוא היה פוליטיקאי היו ממשיכים, אבל אם מחפשים מישהו בפינה אז נטפלים לכל מילה. הוא הסביר את עצמו ואני מקבל את ההסבר. הוא אמר דברים שהובנו לא טוב ולאחר מכן הוא הסביר אותם שוב כדי שיובנו. לא הייתי פוגע במועמדותו לרמטכ"ל בגלל דברים כאלה. הרבה אנשים אמרו דברים והמשיכו הלאה. לפגוע בקצין ברמה הזו בגלל דברים כאלה? אני מקווה ששר הביטחון יקבל החלטה נכונה".

באשר למתיחות מול איראן קהלני אינו סבור שישראל מתקרבת לעימות אלא להיפך. לדבריו עימות יכול היה להיות סביב סוגיית הנשק הגרעיני וכעת נדמה ונראה שגם האיראנים מבינים שגם האירופים לא יוכלו להישאר איתם תחת אותו הסכם לנוכח האמברגו האמריקאי. לטעמו האיראנים בוחרים כעת לנקוט בדרך אחרת והיא הדרכה של הסורים, וישראל תצטרך להתמודד בחכמה מול מציאות משתנה בגבול הצפוני.

קהלני סבור כי כל עוד איראן מעניקה לסורים מערכות לימוד ניתן להבליג, אך ברגע בו יביאו איתם כלי נשק, ישראל תצטרך להמשיך במדיניות שבה נקטה עד כה, להשמיד.

הפרק השני בשיחה עם קהלני נוגע לספרו החדש 'מנהיגות במעגלי החיים', ועליו הוא מספר:

"הספר הזה יכול היה להיכתב רק בגילי עם התובנות מכל השנים. כל ספר הוא לידה וזו הלידה השישית שלי. תמיד עניין אותי נושא המנהיגות ומה נותן לאנשים יכולת להוביל אנשים אחרים. למה? כי שנזרקתי מבה"ד 1 עם ההערה ש'הנ"ל ללא כושר מנהיגות ופיקוד', ומאז יש לי הרבה מחשבות. לימים שני הצל"שים שלי מעידים על פיקוד ומנהיגות בקרב".

"אני לוקח בספר תכונות של מנהיגים לכל אורך ההיסטוריה בכל מיני תחומים, משה רבנו, דוד המלך, דוד בן גוריון, בגין, פרס, ראש הממשלה דהיום, לקחתי מנהיגויות משדה הקרב, מתחום התעשייה, תחום הספורט, רבנים ואם ל-14 ילדים איך היא מנהיגה אותם, ואני מסיים בנכדה שלי בת ה-13 ושואל אם יש לנו דור מנהיגות חדש במדינה והיא עונה כמו שרה בממשלה. אני מופתע ולכן הכנסתי את התשובות שלה".

בספרו מתאר את האופן בו מסתכלים המונהגים על המנהיג מלמטה למעלה ומה רמת הציפיות ממנו. בהמשך הוא כותב את תפיסתו שלו מתוך נקדת מבט של מי שהיה בשלל תפקידים ציבוריים בתחומי הביטחון, החינוך ותחומים נוספים. "הספר הזה מכר בתוך שבוע כבר אלפיים עותקים ואני מאוד גאה על זה ומאוד שמח".