משה יעלון
משה יעלוןצילום: פלאש 90

שר הביטחון והרמטכ״ל לשעבר משה (בוגי) יעלון השתתף בארוע שבת תרבות בבאר שבע.

"ההחלטות וההתנהלות של ראש הממשלה נגזרות אך ורק מדבר אחד: התפתחות והתקדמות החקירות בעניינו. זה מה שמוביל אותו ומנחה אותו כשהמטרה הבלעדית שלו היא ביצור שלטונו והישרדותו הפוליטית.

כל מי שעיניו בראשו מבחין בכך. יש כאן תהליך של ארדואניזציה מסוכנת שמערער את כל יסודות הדמוקרטיה שלנו".

"כשאני רואה איך מתקבלות החלטות, איך מלבים את השיסוי והשנאה בתוכנו, איך עוצמים עינים ושותקים מול ארועים חמורים כמו ניסיון הלינץ׳ בקרית חיים, כמו הוצאת ערך השיוויון מחוק הלאום והפגיעה בדרוזים, שהם כולם תוצאה של אותה התנהלות מכוונת מלמעלה. כשאני רואה איך מתנהלים, מתבטאים ומתנהגים שרים וחברי קבינט גם כשזה נוגע בקודש הקודשים של ביטחון ישראל אני נחרד. אני רק מקווה שלא נתדרדר למלחמה חלילה בגלל הפוליטיקה חסרת האחריות הזאת".

"החלטת הממשל האמריקני להפסיק את המימון לאונר״א נכונה וצודקת. הארגון הזה רק מנציח את בעיית הפליטים. יש אולי כ 30,000 פליטים פלשתיניים מ-1948 שנותרו בחיים, איך זה שאונר״א מכיר בכ- 5 מיליון? ממתי מעמד הפליטות עובר מדור לדור? יש לפי אונר״א כבר חמישה דורות של פליטים, אין לזה אח ורע בעולם. הפלשתינים התרגלו לקבל כסף באמצעות אונר״א ולמנף את סוגיית הפליטים במשך שנים, שימצאו לעצמם דרך אחרת"

״אחרי צוק איתן החמאס הגיע על ארבע והתחנן להפסקת אש, הציב שבע דרישות ולא קיבל אפילו אחת מהן, רק בגלל ששילם מחיר כבד ביותר במערכה. ההרתעה שהשגנו אז החזיקה כמעט ארבע שנים בלי שהחמאס העז לירות אפילו כדור אחד! ההרתעה הזאת נשחקה תוך כמה חודשים בגלל שמישהו בחר להתעלם, לזלזל ולעצום עיניים מול בלוני ועפיפוניי התבערה כשהיה צריך לגבות מיד מחירים כבדים מהצד השני איך שהתופעה החלה. עכשיו מדברים על הסדרה דה פאקטו ונוצר מאזן לא טוב. הפערים בין הדיבורים למעשים פוגעים בהרתעה. ממני לא תשמעו את המשפט ״דברים שרואים מכאן לא רואים משם״. ישב כאן על הבמה הזאת מי שהיום הוא שר הביטחון, איים, התלהם ונתן אולטימטום לאיסמעיל הנייה...נו? למה הוא לא עושה את זה כשהאחריות בידו?

אני מדגיש כי גם בכל תסריט של הסדרה כזו או אחרת צריך לתת מענה לסוגיית השבויים והנעדרים ובשום אופן לא ללכת לעיסקת חילופין כדוגמת עיסקת ג׳יבריל הרעה ועיסקת שליט הרעה עוד יותר, שהתנגדתי לה. צריך להפוך את העובדה שהחמאס מחזיק בחללינו ובאזרחינו לנטל עליו ויש דרכים לעשות זאת".