נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה
נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטהצילום: רויטרס

נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, יגיע מחר (ראשון) לביקור בישראל - הראשון אי פעם של נשיא פיליפיני.

האורח רם הדרג נחשב לשנוי מאוד במחלוקת. הוא מכהן מאז 2016 והספיק מאז להסתכסך עם שלוש הדתות וכן עם ממשל אובמה. הוא ידוע כבעל שפה בוטה, גם כלפי מנהיגים בינלאומיים.

אחת ההתבטאויות הקשות שלו, עליה נאלץ באופן נדיר להתנצל, היתה בנוגע למיגור נגע הסמים בארצו. הוא אמר כי "ישמח לטבוח במאות אלפי נרקומנים בפיליפינים כמו שהיטלר טבח ביהודים". עם זאת הוא נחשב לידיד של ישראל.

דוטרטה יגיע יחד עם פמלייה יוצאת דופן בהיקפה, שתכלול יותר מ-400 משתתפים, מתוכם תשעה שרי ממשלה ועוד כ-150 אנשי עסקים מקומיים.

במשרד החוץ אומרים כי הם "מייחסים חשיבות רבה לביקור זה, המסמל הן את היחסים האיתנים והחמים בין שני העמים והן את הפוטנציאל העצום הגלום בהמשך פיתוח והידוק היחסים".

"שיתופי הפעולה בין המדינות הינם בתחום המדיני, כשהדבר בא לידי ביטוי גם בהצהרות פומביות של ההנהגה במנילה וכן בסוגיות חשובות לנו בזירת הבינלאומית. כמו כן שיתוף הפעולה הטוב מתבטא בנושאי ביטחון ולוחמה בטרור, תיירות, הגברת ההשקעות, בתחומי האנרגיה והתשתיות".

אחד הנושאים המרכזיים שיעמדו על הפרק בביקור הוא קידום פתיחת קו תעופה ישיר בין מנילה לנתב"ג.

במקביל, ייחתם בביקור הסכם המסדיר עבודתם של רבבות עובדי הסיעוד מהפיליפינים, הזוכים להערכה רבה בישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון לבקש מדוטרטה להעביר את שגרירות ארצו לירושלים. במערכת המדינית יודעים כי לפיליפינים יש יחסים קרובים עם העולם המוסלמי, אך נשיא הפיליפינים אינו חושש מצעדים משמעותיים, והתקווה היא שייקח את הצעד למרות הביקורת הצפויה נגדו.