בכתבה נרחבת פרס העיתון 'ישראל היום' ראיון עם העיתונאי אבישי בן חיים, אודות עמדתו ותפיסתו באשר לתנועת ש"ס, תרומתה לציבור הספרדי, והדאגה מאפשרות שזו תלך ותיעלם.

על פי תפיסתו של בן חיים ללא מאבקה של תנועת ש"ס לא הייתה נשמעת תביעת השוויון גם בתחומים כלליים כתקשורת, אקדמיה ועוד, ולמעשה כל תמורה שמתחוללת באולפני הטלוויזיה בתחום השויון בין אשכנזים לספרדים, נעוצה לטעמו באותה מהפכה שחוללה תנועת ש"ס.

ביומן ערוץ 7 מבקר חבר הכנסת לשעבר, הרב חיים אמסלם, את עמדתו זו של בן חיים וקובע כי "הוא שוגה לאורך כל הדרך". כשהוא מפרט את תפיסת עולמו שלו אודות התנועה שבעבר היה לחלק ממנה.

הרב אמסלם אומר: "במלוא הצניעות אני יכול לומר שכאשר גוייסנו בתחילת הדרך על ידי הרב עובדיה יוסף בעצמו ופעלנו להצלחת התנועה תחת הרעיון של החזרת עטרה ליושנה, היינו רבנים צעירים במושבי תנועת הפועל המזרחי, ראינו את היעד החזרת הגאווה המזרחית שנרמסה בעקבות קיפוח וכו', אבל כשאני רואה בנות ספרדיות כיום שהן זרוקות ונדחות על ידי המוסדות האליטיסטיים שש"ס כל כך משתוקקת להידמות אליהם, אני אומר שזו ההוכחה של החידלון וחוסר העשייה של המפלגה".

על דבריו אלה נשאל הרב אמסלם אם את החידלון הוא רואה בכך שאותן בנות מנועות מלהתקבל למוסדות ליטאיים או שהחידלון הוא בעצם העובדה שמשפחות ספרדיות עדיין מתדפקות על דלתי אותם מוסדות, ולא מבקשות לראות את בנותיהן לומדות במוסדות של תנועת ש"ס.

"גם וגם", משיב הרב אמסלם. "ש"ס לא הצליחה לייצר גאווה ספרדית בהקמת מוסדות ברוח ספרדית אמתית. לאורך כל השנים התרעתי על ההידמות הבלתי פוסקת לרוח הליטאית חרדית, קיצונית, אנטי ציונית ומתבדלת, שהיא ההיפך מהרוח הספרדית האמתית. היה כאן פספוס אדיר. מאבק אמתי יכול היה להצליח כשאתה מחזיק ממסד ומחזיק בעמדות כמו יו"ר ועדת חינוך ושרים וכו', אבל לאורך השנים נוצרה בריה חדשה שאינה דומה למה שהיה לפני כן בעולם הספרדי, והיא זו שנקראת החרדיות הספרדית ליטאית. ממילא כל ההנהגה הרבנית הישנה נמוגה. משנת תורה ופרנסה, שהיא משנה מקובלת מאוד אצל הספרדים מאז ומעולם, נעלמה לטובת השקפת חברת הלומדים. אין יותר תורה ופרנסה, כבר לא מקבלים כלגיטימית את הרצון לשלב בין תורה ללימודי מקצוע כמו רפואה או כל תחום אחר. כאילו אם אתה לא לומד תורה, אז מחוץ למחנה מושבך. זה משהו ספרדי?".

מוסיף הרב אמסלם ומציג דוגמאות לשינוי עמדתה האוטנטית של ש"ס: "שירות בצה"ל. בניהם של גדולי הרבנים שירתו בצה"ל שגם הוא קדוש ואימוץ הדרך הליטאית רואה בשירות בצה"ל דבר פסול או בדיעבד או כזה המיועד לנושרים וחלשים". הדברים מביאים לטעמו של הרב אמסלם לתוצאה אחת: "ש"ס לקראת שקיעה כי זה כישלון מהדהד".

בניסיון להתנסח בעדינות ככל הניתן, נשאל הרב אמסלם אם העובדה שש"ס הוקמה למעשה על ידי הרב ש"ך, וגם הרב עובדיה יוסף זצ"ל קיבל את מרותו בשדה הפוליטי, לא הייתה המניע המרכזי לקבלת הסגנון הליטאי כחלק מדרכה של ש"ס. הרב אמסלם משיב ואומר כי אכן "כאשר בניו של הרב עובדיה ונכדיו ונכדותיו חפצו והשתדלו, והוא עצמו היה מעורב בהכנסתם למוסדות ליטאיים, ולא בטיפוח המוסדות הספרדיים, אז מה יגידו אזובי הקיר? ברור שמשם התחיל הקלקול".

"ניתן להוסיף לכך תוספות נוספות. בראש המפלגה עומד אדם שהורשע בפלילים וחוזר לאותו מקום ושוב נחקר על אותם דברים, וסדרת חברי הכנסת שהואשמו היא ללא פרופורציה ויחס, והם המיטו בושה על המפלגה הזו ועל הציבור שלה, ולכן אין פלא שכולם בורחים ממנה". את טענתו של אבישי בן חיים שש"ס אינה המפלגה המורשעת ביותר אלא הנרדפת ביותר, מפלגה שאותה בודקים יותר מכל מפלגה אחרת. "ממש לא. גם הטענה שאם רואים קצת ספרדים פה ושם זה בזכותם, זה לא נכון. אם המפלגה הייתה עוסקת בטיפוח הספרדים ולא רק בהקמת מוסדות ותלמודי תורה שבסופו של דבר הדרך הזו מובילה לעוני נזקקות ותלות, אלא גם הרבה מאוד אנשים בכל שדרות החברה, היה חל שינוי אמתי בציבור הספרדי. כאן טמון זרע הפורענות כשאימצו רק את הדרך הבלתי מפרנסת, נוצר ציבור נזקק גדול ונוצרה אליטה מצומצמת של מקורבי צלחת ומתעשרים חדשים שצברו הון, וחלקם לא בדרך הנכונה".

"יש כאן בעיה אמתית אבל לא זו הבעיה המרכזית. הבעיה המרכזית היא הדרך ללא מוצא שאליה הגיעה המפלגה שהתנכרה למסורת הדורות. גם מי שלמד במוסדות של ש"ס רואה את הסבא שלו שהיה רב ממרוקו או מטוניס והיה גאה בדרגות של הנכד שהתגייס לצה"ל ושואל מה קרה לנו. אותו סבא זקן שכן פרנס מוצא את עצמו עובד כדי לפרנס את הבן או את הנכד כי כולם נזקקים. המפלגה הביאה עוני לבוחריה ועולה השאלה אם זו הדרך שלנו. לא לילד הזה פיללנו. אני וחבריי גוייסנו לטובת ש"ס ולא חלמנו שזה מה שיקרה אחרי שלושה עשורים, והיום יש התפכחות".

לנוכח כל דבריו אלה נשאל הרב אמסלם מדוע אם כן לא צלחה דרכם של הפורשים מש"ס ומי שהקימו מפלגות אחרות בעלות מאפיינים ציוניים יותר, כך היה הן לגבי אלי ישי ו'יחד' והן לגביו עצמו עם 'עם שלם'. הרב אמסלם מעדיף שלא להיכנס להסברים פוליטיים, אך הטענה נכונה ו"אם אין אלטרנטיבה אז בחישוק שיניים הם ימשיכו לשים את הפתק הזה שהם לא היו מעדיפים לשים אותו. ש"ס הוקמה על ידי מנהיגות רבנית גדולה, והיום המנהיגות הרבנית לא מתארגנת לומר שאינה מסכימה לדרך הזו, כי זו מפלגה דיקטטורית שיודעת להתאכזר אל מי שאינו הולך בתלם ואנשים חוששים. אני לא יודע אם תקום אלטרנטיבה".

עוד אומר הרב אמסלם: "אין ספק שעם ישראל זקוק לבני תורה אמתיים מוסרי נפש, אבל לא כולם יכולים להיות כאלה. אימוץ הדרך הזו לכלל היא כישלון שהוכח. הדור הצעיר שפורק עול נובע מחינוך שאינו מתאים ואין היום הנהגה רבנית שתאמר שלא זו דרכנו".

ואולי, שאלנו, מסתכלים ראשי ש"ס אל המפלגה החרדית האחות ואינם רואים פרישה של הדור הצעיר למרות העמדה הליטאית השלטת, וגם הם מאמינים שיוכלו להגיע לכך? "בוא לא נדבר על מה שקורה בעולם הישיבות הליטאי. את קרבות הסטנדרים וזריקת הבואש או דקירת תלמידים בסכינים. גם שם יש שבר גדול, אבל אני מדבר על הציבור שאני קשור אליו ואני מודע לבעייתיות ולכישלון המהדהד. אבישי בן חיים לא מכיר את ש"ס כמוני מיומה הראשון".

"ברור שגם אני עברתי תהליכים והתפכחות. מה שחשבתי כשהייתי רב צעיר בן שלושים אינו כמו בתקופת הכנסת ולא כמו מה שאני רואה כיום. היום אני אומר שהייתה כאן הטעיה חמורה מאוד. יש מקום לומר בקול מהדהד 'ספרדים, הקיצו מתרדמתכם. ראו את גדולי רבניכם בדורות קודמים ולכו בדרכם'. לא חשבתי שש"ס תהפוך למפלגה ליטאית. כשהתגייסנו לש"ס לא חשבנו שנהיה אנטי ציוניים, לא חשבנו שנתייחס לשירות בצה"ל כמו שמתייחס העולם החרדי האשכנזי. כאן ההטעיה. זה נחמד להביא מאתיים חיילים להצטלם עם הרב עובדיה יוסף, אבל בפועל לא להוציא מי שבירך לחיילי צה"ל, או להתחכם ולשנות את המילים ובמקום לכתוב 'חיילי צבא ההגנה לישראל' לכתוב 'חיילי ישראל', כשכל אברך ספרדי יודע שהכוונה לבני הישיבות, הבדיחות הללו התגלו עם השנים. הייתה פה הטעיה ומי שמשך בחוטים מאחורי הקלעים הוא העולם הליטאי. לא סתם הליטאים הם שמבכים את מצבה של ש"ס. זו ההטעיה".

"אם אבישי בן חיים מדבר על המזימה של האליטות לחסל את ש"ס, אז ש"ס מזימת האליטות הליטאיות כדי להגדיל את כוחם והשפעתם בתוככי הממסד הישראלי", אומר הרב אמסלם. "באנו מתוך תמימות להחזרת עטרה ליושנה. אנחנו מתגאים ברב עוזיאל ובכל מלומד ספרדי שקונה לו שם גדול בעולם בתחומי מתמטיקה או כל תחום אחר, ומפני הכבוד לא אזכיר פרופסורים גדולים שעברתו את השם 'בן הרוש' מחשש שבגלל השם המרוקאי מדי לא יגיעו רחוק. לו היינו מצליחים לפני ארבעה עשורים לדחוף לכל המערכות את הציבור הספרדי, היום הדברים היו נראים אחרת. הצלחנו לייצר מאות אלפים שהם כמעט העתק הדבק של הליטאים".

ומה באשר לו עצמו? האם הוא מתכוון לשוב ולהציג אלטרנטיבה לש"ס גם בזירה הפוליטית כפי שעשה במערכת הבחירות הקודמת, או שאולי יעדיף לעסוק בתחומים אחרים שבהם החל לעסוק בתקופות האחרונות? "הייתי מאוד חפץ לזנוח את כל הקטעים הפוליטיים ולעסוק בכל הדברים החשובים שמביאים הרבה סיפוק ושליחות כלל יהודית, אבל לעיתים אני מרגיש שכמעט אין ברירה ועלי לעשות מעשה. הצטרפתי ל'בית היהודי' מתוך רצון עז להוביל את הדברים שאני מאמין בהם, מתוך מחשבה שזו המפלגה הקרובה ביותר אליי. לצערי הרגשתי מההנהגה המפלגתית כנטע זר, ולכן בסופו של יום אני לא מוצא את עצמי שם. לקראת הבחירות הבאות אני פתוח לשמוע. יש הצעות לא רלוונטיות כי יש לי אג'נדה ודרך. אם נגזר עליי לעשות שליחות כזו או אחרת אעשה אותה", אומר הרב אמסלם וכשהוא נשאל אם גם ריצה נפרדת היא בגדר אפשרות הוא משיב "זו גם אפשרות".