סיורי אנרכיסטים. ארכיון
סיורי אנרכיסטים. ארכיוןצילום: Najeh Hashlamoun/Flash 90

כוח משמר הגבול עיכב ביום שישי את מנכ"ל ארגון 'שוברים שתיקה', אבנר גבריהו, ושני פעילי שמאל קיצוני נוספים, בהם עו"ד מיכאל ספרד, שהגיעו לסיור באזור מצפה יאיר.

לאחר שעוכבו לחקירה צייץ גבריהו והבהיר "נחזור לסייר בדרום הר חברון בקרוב מאוד".

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אבירם זאבי, יו"ר ארגון 'עד כאן' המנהל מאבק ארוך להרחקת פעילי שמאל ואנרכיסטים מישובים וסביבתם.

בין הטענות המרכזיות בשמן מציג הארגון את דרישתו נמצאת הטענה לפיה פעילי השמאל והאנרכיסטים הם המלבים את ההסלמה הפלשתינית לאורך שנים לא מעטות. על הטענות הללו והדרישה למנוע כניסה של אנרכיסטים לאזור התייחס זאבי, אך בפתח דבריו ציין כי אינו מקבל את הגדרתם של הפעילים הללו כאנשי שמאל שכן "השמאל הוא לגיטימי, כלשונו, בעוד את הפעילים האנרכיסטיים הוא מגדיר כ"פעילים אנטי ישראליים", ומבהיר כי כאשר תוקפים את הצבא, את החיילים ואת הימצאותם של יהודים בשטח הדבר אינו בגדר עמדת שמאל אלא בגדר פעילות אנטי ישראלית בעליל.

עוד מציין זאבי כי בשנות הפעילות של ארגונו התוודע לעמדות האנרכיסטים על ארגוניהם השונים מתוך היכרות של השיח הפנימי שלהם, וממנו עולה גישה המבקשת לקעקע את זהותה של ישראל כמדינה יהודית ושאיפה לראות מדינה פלשתינית שלצידה מדינת כל אזרחיה, ולהערכתו מדינה שכזו "בתוך שנים בודדות תאבד את זהותה ותיבלע בתוך המדינה הפלשתינאית.

''בתוכם לבין עצמם הם מדברים על מדינה דו לאומית פלשתינית מהים ועד הנהר. הם לא מסתירים את זה. הם שואפים למדינה אוטופית שההגדרה שלה לא ברורה והיא רב לאומית ללא חשיבות לדגל. זו תפיסת עולם שבה יש רק את האני ועצמי ללא הקולקטיב. זה סוג של אנרכיה שרואים בכל העולם. מה שחשוב זה האני והעכשיו. בשם התפיסות האלה אנחנו רואים שריפת דגלים ורמיסת כל גאווה לאומית ותיוגה כלאומנות. בעיניהם אין משמעות ללאום".

"מדינה היא מעין משפחה ובית בהיבט הגדול יותר, והם מנסים לפורר את כל המסגרת הזו, מהמסגרת הגרעינית הקטנה ביותר, מסגרת המשפחה, והלאה. כאדם חילוני וללא תפיסתה דתית כלשהי כואב לי לראות את זה, כי זה מחלחל מרמת הגרעין הקטן ביותר ועד רמת המדינה. אסור לתת לדבר הזה לגדול".

באשר לטענה לפיה פעילי האנרכיזם הללו הם שמייצרים את ההסלמה בשטח ובלעדיהם הגזרה כולה יתכן והייתה הרבה יותר רגועה, אומר זאבי: "הראיה לכך היא בשטח. מצפה יאיר הוא מקום מועדף על ידי ארגון תעאיוש. כשהיינו מצטרפים לשם היינו רואים את רועי הצאן בשבת בבוקר, כשהמתפללים מהישוב יוצאים מבית הכנסת, מייצרים את הפרובוקציות והעימותים שבשמם פעילי 'שוברים שתיקה' באים למחות. אבל החיים לא מתחילים ונגמרים בשישי שבת.

''במהלך כל השבוע רועי הצאן רועים את הצאן באין מפריע. משום מה דווקא בשישי ושבת הצאן מגיע למצפה יאיר ואז מתחילות המהומות. חמישה ימים שקטים בשבוע ובסופי שבוע כל העימותים קורים, כך שזה ברור שהדברים מלאכותיים".

"את אותה תופעה של הפגנות, לכאורה לא אלימות ומחאות, ראינו שהם מעבירים לעזה. מה שאיפשרנו שיקרה ביו"ש קורה בעזה, ולכן אנחנו אומרים שצריך לעצור את זה כשזה עוד יחסית קטן. כבר בבשנת 2014 ראינו את הדברים וביקשנו לעצור אותם".

לדבריו אמנם ניתן לזהות הפנמה של המציאות לאשורה על ידי מערכת הביטחון המנפיקה צווי שטח צבאי סגור זמניים, אך מה שבאמת נדרש הוא צווים ממוקדים להרחקת אנשים מסויימים מהאזור, בשל היותם מתסיסי אוירה ומייצרי הסלמה.

"החבורה הזו לא גדולה אבל היא עיקשת ואין לה מה לעשות חוץ מאת הדברים האלה. הם מקבלים מימון קטן לטובת הדברים האלה ומספיק שיבואו חמישה או עשרה בתמיכת הועדות העממיות של הרש"פ והנה לך פרעות קבועות מדי יום שישי שעושות בלאגן".

את טענותיו מציג ארגונו של זאבי כבר משנת 2014 ולדבריו תגובות המערכת מאכזבות. "לפעמים הם משיבים בהתעלמות, לפעמים נותנים לנו מידע חלקי, כמו במקרה שאנחנו מבקשים מידע השוואתי על צווי הרחקה של פעילי שמאל לעומת צווים שניתנו לפעילי ימין. הם אומרים שאי אפשר להוציא את המידע הזה".

באשר למכתבים מפורטים שמועברים למערכת הביטחון ובהם צילומים של פעילים אנרכיסטיים כמובילי מהומות ועימותים עם חיילי צה"ל, אומר זאבי כי גם כאן, למרות שהנתונים נמסרים באופן המפורט ביותר האפשרי עם המיסמוך המדויק ביותר "הטיפול איטי מאוד. יש התקדמות אבל הגרף מלמד על התקדמות איטית מאוד".

באשר לאירוע ביום שישי האחרון מציין זאבי כי ייחודו של האירוע בהסרת המסכה מעל פניו של ארגון 'שוברים שתיקה' שביקש לתייג את עצמו כארגון של בוגרי צבא אוהבי המדינה, ולפתע מתברר שהם חוברים באופן גלוי לתעיוש, ארגון שבעבר ניסו להתנער מקישור שנעשה אליו

"חשוב לראות כאן את החיבור הטבעי בין תעיוש לשוברים שתיקה. לציבור זה לא נראה טריוויאלי. שוברים שתיקה ניסה למצב את עצמו כארגון של חיילים אוהבי ישראל שהבינו אחרי השחרור איזה מעשים הם עשו, ולעומת זאת תעיוש הוא ארגון מאוד קיצוני, לא ארגון של אוהבי ישראל, אף אחד שם לא עושה מילואים. בעבר הם ניסו להסתיר את החיבור בין הארגונים, כשדיברנו על העברות כספים הם התכחשו וטענו שמדובר בארגון הסעות, וכעת הוסרה המסכה של ארגון 'שוברים שתיקה' שכבר לא מתבייש מהחיבור לארגון קיצוני כמו 'תעיוש' ומבהיר את האג'נדה הקיצונית והאנטי ישראלית שלו".