אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

בתום משא ומתן לילי בין הארגונים החברתיים המפעילים את מעונות היום לבין סגן שר האוצר איציק כהן, ראש אגף התקציבים שאול מרידור, ומנכ"ל משרד התעסוקה מוטי אלישע.

בעקבות ההסכם, שנחתם בברכת שר האוצר משה כחלון ושר העבודה והרווחה חיים כץ, הודיעו הבוקר (שני) ראשי הארגונים על סיום השביתה במעונות והגעה להסכם לשיפור מצב החינוך בגיל הרך ולרווחתן של המטפלות.

במסגרת ההסכם נקבע כי:

1. ינתן מענק תשרי חד פעמי לעובדות במעון בסך 1500 שקלים
2. ינתן מענק פסח חד פעמי לעובדות במעון בסך 1500 שקלים
3. יוקצה תקציב לסיוע לצוותי המעונות שישחרר את המטפלות מעבודות פיזיות קשות כך שתהיינה פנויות יותר לעבודה חינוכית טיפולית בפעוטות.
4. תינתן תוספת הכשרות למטפלות חדשות וותיקות על מנת לשפר את מקצועיותן.ו
5. תוקם ועדה ממשלתית שתבחן את התקינה ואת שיפור מצב הענף של הגיל הרך עם מחויבות למסקנות ומקורות כספיים עד ה-30 באפריל 2019.
6. פתיחת סל התעריפים תתבצע עד סוף אפריל 2019 והוא יותאם למציאות המשתנה.

יו"ר נעמת, גליה וולוך, סיכמה את ההסכמות ואמרה: ״הלילה הושג אופק חדש לגיל הרך. נקבע כי תוקם במהירות ועדה ממשלתית עם תאריך יעד ברור, מקורות מימון ומסקנות כבר בחודש אפריל. בכדי להקל על המצוקה. עד אז, קיבלנו תקציבים נוספים מהאוצר לטובת מענקים למטפלות, הכשרות, סיוע בעבודות פיזיות, פתיחת סל התעריפים. אני מודה לכל הארגונים שלקחו חלק במאבק המשותף, לשר העבודה והרווחה כץ, לשר האוצר כחלון ולסגנו כהן, וליו"ר ההסתדרות ניסנקורן על התערבותם. זה הוא הסכם שמביא עמו תקציב מידי אך במקביל מציג מתווה ברור לפתרון המשבר במעונות ותקווה חדשה למטפלות, להורים ולפעוטות. תודה מיוחדת לציבור המטפלות המדהים שלנו ולהורים, שעל אף הימים הקשים, תמכו בנו בהמוניהם ואיפשרו ההישגים״.

השביתה במעונות היום כללה כ-1,400 מעונות מפוקחים של נעמת, ויצו, אמונה ועשרות ארגונים קטנים יותר - שבהן עובדות יותר מ-10,000 מטפלות. אתמול נשארו בבית כתוצאה מהשבית כ-80 עד 100 אלף תינוקות ופעוטות בגילאים שלושה חודשים עד שלוש שנים.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס עם צאת השבת לשביתה במעונות היום ואמר: "מדינת ישראל מפקירה את ילדי הגיל הרך. חוסר התקינה ואי-העמדת המשאבים הראויים מעמידים את מערכת החינוך במעונות במצב שבו אין אפשרות למערכת לטפל בילדים כראוי. על משרדי הממשלה להתעשת ולטפל בשורש הבעיה ולפתור אותה תוך הקצאת משאבים באופן מיידי. אין שביתה צודקת מזו ואני תומך בה באופן מלא. על מקבלי ההחלטות האחריות לשביתה ערב פתיחת שנת הלימודים".