הרב ד"ר שמואל פוירשטיין
הרב ד"ר שמואל פוירשטייןצילום: מיכאל פוירשטיין

במוצאי השבת האחרונה הלך לעולמו הרב ד"ר שמואל פוירשטיין. פוירשטיין התפרסם בתקופה בה שימש מפקח לימודי התנ"ך במשרד החינוך, במשך 20 שנה.

"הרב ד"ר שמואל פוירשטיין נולד למשפחה חסידית בעיירה קטנה ברומניה, בזמן המלחמה המשפחה עלתה לארץ", מספר אחיינו הרב רפי פוירשטיין מראשי רבני צהר.

"הרב ד"ר פוירשטיין היה תלמידה המובהק של נחמה לייבוביץ' כלת פרס ישראל פרופסורית למקרא, ומייסדת שיטת נחמה בלימוד התנ"ך, הוא ינק ממנה את שיטת הלימוד התנ"כית המבקשת מהתלמידים להבין את הטקסט, לא רק לקרוא ולהיבחן, אלא ללמוד את הטקסט לעומקו, לפענח את הטקסט על כל הרבדים שלו", מציין הרב פוירשטיין.

במשך השנים קמו לרב ד"ר פוירשטיין ברי פלוגתא, ביניהם רבנים וגם מורים ומחנכים לתנ"ך שטענו כי שיטה זו מקשה על התלמידים, "הרב ד"ר שמואל שמע את הטענות אך חזר ואמר, אני מעדיף תלמידים שמבינים את העומק של הטקסט ולא תלמידים שיודעים לקרוא אותו בלבד"

מיד לאחר שפרש ממשרד החינוך בשנת תשנ"א פנה הרב ד"ר פוירשטיין לאקדמיה. "הוא הרצה בבר אילן במשך שנים ארוכות אך הגיע גם לפריפריה, שם לימד במכללת אשקלון, יש לו עשרות אלפי תלמידים שרבים מהם ממשיכים בדרכו", מוסיף הרב רפי פוירשטיין, "ביניהם הרב יששכר גואלמן המפמ"ר לתנך שהגיע אחריו, שניהם דרשו העמקה ביכולת להבין את הכתוב ולנסח את הכתוב, הם האמינו שמתוך הבנה עמוקה של מהכתוב תצמח המשמעות והתלמידים יבינו את הכתוב ולא יחפשו משמעות מבלי לחדור לעומק הפשט".

הרב ד"ר שמואל פוירשטיין הותיר אחריו את רעייתו דבורה, ושלוש בנות, חיה ברודי, פרופ' לביולוגיה בבר אילן, יעל גרינברג ד"ר לבלשנות באותה האוניברסיטה ולאה וינרב מרצה בתחום החינוך.

הלוויתו תצא היום (שני) בשעה 17:00. מרחבת בית הכנסת במושב נחלים שם התגורר בשנותיו האחרונות אל בית העלמין של מושב נחלים.