בסוף (כמעט) כולם מוציאים רישיון
בסוף (כמעט) כולם מוציאים רישיוןצילום: iStock

יש כאלו שסופרים את הימים בשביל שיוכלו להתחיל ללמוד נהיגה ויש כאלו שלוקחים את זה יותר בנחת. רגע לפני שהשנה מתחילה ואתם מחליטים ללמוד נהיגה- הבאנו לכם מדריך מפורט להוצאת הרישיון הנכסף.

1. הוצאת טופס ירוק- הכל מתחיל בטופס קטן בצבע ירוק. הטופס מוודא שאתם אכן כשירים לנהיגה ויש לכם ראיה תקינה. את הטופס עצמו תוכלו להוציא בחינם בכל אחת מחנויות האופטיקה המאושרות על ידי משרד התחבורה בהצגת תעודת זהות. התמונה שעל הטופס הירוק תלווה אתכם אחר כך גם לרישיון ולעוד הרבה שנים, אז מבט זריז למראה לפני התמונה לא יזיק.

עם הטופס הירוק תצטרכו לעשות בדיקת ראיה בחנות האופטיקה שממנה לקחתם את הטופס או בכל חנות אופטיקה אחרת.

שימו לב: הרבה פעמים החנות ממנה אתם לוקחים את הטופס תדרוש יותר כסף על הבדיקה מאשר חנויות אופטיקה אחרות (הבדל של כ20 שקלים)- כדאי לברר לפני, ואולי לשקול לעשות את הבדיקה בחנות אחרת.

2. בדיקה רפואית- בשלב הבא צריך ללכת עם הטופס הירוק לרופא משפחה או כל רופא שטיפל בכם בשנים האחרונות, על מנת לקבל אישור רפואי נוסף. הבדיקות אורכות פחות מכמה דקות, ובמהלכן הרופא רק יראה שהכל תקין ויביא לכם אישור שאיתו תוכלו להמשיך לשלב הבא.

טיפ קטן: תוכלו להזמין תור לרופא משפחה עוד לפני שיהיה לכם את הטופס הירוק (ולהגיע אליו אחרי שיש לכם את הטופס) וככה לחסוך זמן המתנה בין הוצאת הטופס הירוק לאישור הרפואי.

בדיקות רפואיות- זה לא מפחיד כמו שזה נשמע
בדיקות רפואיות- זה לא מפחיד כמו שזה נשמעצילום: iStock

3. מבחן התיאוריה- גם לכאן צריך להביא ת.ז יחד עם הטופס הירוק והבדיקות הרפואיות. במבחן יש 30 שאלות ועליכם להוציא ציון של 85 ומעלה על מנת לעבור (כלומר מותר לטעות ב4 שאלות).
על מנת להיבחן צריך לשלם עוד תשלום אגרה של 62 ש"ח אותו ניתן לבצע באינטרנט או אפילו לשלם במקום. המבחנים פרוסים בכל הארץ וניתן לגשת אליהם בין השעות 8 בבוקר ל16:30 אחה"צ.

4. אישור ממשרד התחבורה- כעת עליכם לגשת למשרד התחבורה עם כל הטפסים ולהוציא אישור שעשיתם את התיאוריה והבדיקות ואתם רשאים להתחיל ללמוד נהיגה.
בפועל, במקום לעמוד בתור ולחכות לאישור, הכי טוב פשוט להביא את הטפסים למורה הנהיגה והוא יעשה זאת בשבילכם. המורה ממילא נמצא כל הזמן במשרד התחבורה בשביל לבדוק האם התלמידים שלו עברו את הטסט כך שהוא ישמח לעשות זאת בשבילכם.

5. שיעורים אצל מורה נהיגה- כאן הגענו לחלק העיקרי של לימודי הנהיגה. על מנת להיבחן עליכם ללמוד לפחות 28 שיעורים של 40 דקות, אבל תכינו את עצמכם שככל הנראה זה ייקח קצת יותר.
לרוב, עד הטסט הראשון לומדים לפחות 30 שיעורים ויש כאלו שלומדים אפילו 40 עד שניגשים, ככה שלא כדאי להילחץ. מצד שני, שימו לב שמורה הנהיגה לא מורח אתכם עד שתקבלו טסט ותדאגו להזכיר לו את הטסט מדי פעם.

טיפ חשוב: הרבה פעמים יש רצון לסיים את השיעורים כמה שיותר מהר ולגשת כבר לטסט בשביל לחסוך זמן וכסף. אבל, כמו בהרבה דברים בחיים אין כאן קיצורי דרך. תלמיד שניגש לטסט לא מוכן גם יבזבז כסף על הטסט וגם יעשה יותר שיעורים- ראו הוזהרתם.

חשוב לבוא לטסט רגועים ולאחר מנוחה טובה
חשוב לבוא לטסט רגועים ולאחר מנוחה טובהצילום: iStock


5. הטסט- הטסט מחולק לשני חלקים- פנימי וחיצוני. את הטסט הפנימי יעשה לכם לרוב מורה הנהיגה ובו תדמו את הטסט האמיתי. על הטסט הפנימי כל מורה דורש סכום כסף אחר ככה ששווה לבדוק עם חברים כמה לוקח כל מורה. הטסט החיצוני יעלה לכם גם 139 שקל על האגרה וגם ייחשב לכם כשיעור אותו תצטרכו לשלם למורה בנפרד.

לשים לב: לרוב הטסט יתבצע בשעות הבוקר המוקדמות, אז חשוב לשים לב לישון טוב לפני לשיפור הביצועים. כדאי להירגע לפני המבחן ולזכור שלמרות שזה מבחן גורלי, תמיד אפשר לעשות עוד אחד כך שלא צריך להילחץ יותר מדי.

6. הרישיון!- יום לאחר המבחן תוכלו למצוא את תוצאות הטסט באתר של משרד התחבורה. לרוב, מורה הנהיגה יברר את התוצאות לפני שהן יתפרסמו באתר ככה שכדאי לחכות לטלפון ממנו.

עברתם? מזל טוב! לא עברתם? אל תתיאשו! תמיד יש עוד טסט..

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!