לפי הזווית בקצה הפה, כנראה קוראים לך שמעון
לפי הזווית בקצה הפה, כנראה קוראים לך שמעוןצילום: iStock

יש אנשים שפשוט "נראים כמו השם שלהם" ויש כאלו ש"השם שלהם ממש לא מתאים להם". זה אולי מצחיק לחשוב ככה אבל מסתבר שזה מוכח מדעית.

במחקר שנערך בשילוב האוניברסיטה העברית בירושלים וחוקרים מצרפת, ניסו לברר האם יש קשר בין השם של האדם ומראה הפנים שלו. במחקר, נתנו לכאלף נסיינים תמונה של אדם ומתחתיה ארבעה שמות אפשריים. הנסיינים התבקשו לנחש מהו השם האמיתי של האדם בתמונה?

למרבה ההפתעה, למרות שהסיכוי להצליח לנחש את השם הנכון הוא 25% (אחד מארבע), התוצאות הראו שהנסיינים הצליחו לנחש נכונה 40% מהשמות, הרבה מעל ניחוש אקראי. אותן תוצאות התקבלו גם כאשר האנשים היו מאותה שכבת גיל ומאותו מוצא ומעמד כלכלי.

החוקרים ההמומים החליטו לבדוק האם מדובר ביכולת אנושית או שגם תוכנת מחשב תוכל לנחש באותו אופן. החוקרים הזינו לתוכנה תמונות של אלפי אנשים עם השמות שלהם, ונתנו למחשב לנתח את המראה האופייני לכל אחד מהשמות.

באותו אופן, גם כאן התוצאות לא אכזבו- המחשב הצליח "לזהות" שמות של אנשים חדשים שהוא לא הכיר על סמך תמונות של אנשים בעלי אותו שם.

על מנת להקשות יותר את הניסוי, נתנו למחשב ולנסיינים האנושיים תמונות חלקיות שבהם רואים רק את תווי הפנים של האדם (ללא התסרוקת או מאפיינים אחרים). גם כאן המחשב והאנשים הצליחו לזהות את השם נכון. כל שהם היו צריכים לראות זה את תווי הפנים של האדם הכוללים את איזור העיניים והפה.

המראה נקבע לפי שם האדם?
המראה נקבע לפי שם האדם?צילום: iStock


החוקרים עצמם טוענים שאין כל קשר לקבלה ולמשמעות השמות. לטענתם, קיימת לנו במוח תפיסה שקיבלנו מהחברה לגבי "איך צריך להיראות" פרצוף של אדם עם שם מסוים, ותפיסה זו משפיעה עלינו.

אנשים יודעים באופן תת מודע איך החברה חושבת שאנשים עם השם שלהם צריכים להיראות (עם פנים כעוסות לדוגמא) ומתנהגים בהתאם. במידה והאנשים אכן מתנהגים כמו "שראוי" לשם שלהם אנחנו יכולים לזהות איך קוראים להם.

לפי ההסבר הזה- אם אנחנו לא נדע איך כל שם "צריך" להתנהג (כמו למשל אנשים מארץ אחרת) אנחנו באמת לא נצליח לזהות את השם המתאים. לכן, בשיתוף עם החוקרים מצרפת, נערך מחקר נוסף שבו הראו למשתתפים ישראלים תמונות של צרפתים ולהיפך, וביקשו מהם לנחש את השם הנכון. בשלב הזה הנסיינים אכן לא הצליחו לזהות את השם הנכון וניחשו נכונה רק 22% אצל הישראלים ו26% אצל הצרפתים.

האם התוצאות מוכיחות שאכן אנו יודעים לזהות תווי פנים לפי התבנית שיש לנו בראש, או שאכן יש סוג של חכמת הפרצוף שקיימת רק באנשים שאנו מכירים? מוזמנים להחליט בעצמכם ולספר לנו בתגובות.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!