לא טרור חקלאי. אורי אריאל
לא טרור חקלאי. אורי אריאלצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס שר החקלאות, אורי אריאל, לדבריו של מפכ"ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשייך, ולפיהם לא באמת קיים טרור חקלאי ולמעשה מדובר בסך הכול בקמפיין שנועד לנגח את הממשלה שאינה מסבסדת חברות ביטוח שבוחרות שלא לבטח חקלאים.

השר אריאל עורך בדבריו חלוקה ברורה בין מה שחובה להגדירו כטרור חקלאי, הטרור מרצועת עזה שעיקרו העפיפונים ובלוני התבערה, לבין מה שאינו בגדר הזה. "על הטרור הזה שהוא מוכח מעל כל ספק הממשלה משלמת מאה אחוז מהנזק באופן מהיר יחסית וסביר. כמשרד חקלאות אנחנו עוקבים אחרי זה והדברים מתבצעים מבחינת הפיצוי", אומר השר ומוסיף כי "יחד עם זאת, בשאר הארץ המילה טרור מייצגת אמנם דבר קשה מאוד כי אכן יש תופעה קשה, אבל הוא לא טרור במובן הלאומני".

"בגליל בנגב ובמקומות אחרים זו פשיעה חקלאית, סוג של פרוטקשן, מריבות בין חקלאים שאחד מצית לחבר שלו את הקומביין. זה קורה בעיקר על רקע עסקי. אציין שמאז שהתחלנו שלושתנו, השרה שקד השר ארדן ואנוכי, ושילבנו ידיים יחד עם הפרקליטות ואחרים אכן יש דברים שנעשו ויש תוצאות. יש ירידה מסוימת. יש עדיין הרבה מה לעשות ואנחנו עוקבים ומקווים לירידה נוספת".

עוד מבהיר השר אריאל כי ניתן לקבוע שבשמונים או תשעים אחוזים מהמקרים שדווחו בתקשורת בתקופה האחרונה מדובר בפשיעה, ולצד זאת יתכן שהיו גם מקרים שנוצלו למטרות לאומניות. "אנחנו מתייחסים לכל מקרה בחומרה רבה ונתנו לפקחים כלים לפעולה. המציאות שחקלאי צריך לשמור בלילה היא בלתי אפשרית. כאן המקום לציין ארגונים כמו השומר החדש, שומר איו"ש ואחרים שעוזרים וזו תופעה ראויה לכל שבח, תופעה ציונית ממדרגה ראשונית שצריך להרחיב אותה ולכן אנחנו משתתפים בהוצאות הארגונים הללו ונגביר את התמיכה בארגונים האלה".

באשר לסוגיית הביטוח שחברות מסרבות לבטח את החקלאים, סוגיה שעלתה מדברי המפכ"ל, אומר השר אריאל כי "אכן יש בעיה כזו. כששורפים פעם שלישית בית אריזה בראש פינה והנזקים הם בכמה מיליונים חברות הביטוח לא רוצות לבטח או מעלים פרמייה לגבהים שלא ניתן לעמוד בהם. לכן הממשלה התגייסה ומשרדי החקלאות והאוצר נתנו תוספת תקציבית שאני מקווה שתעלה גם בשנה הבאה. התוספת הזו מהווה רשת ביטחון לחברות ולמבוטחים כדי שיוכלו לבטח ולא תיווצר מציאות שבה לא יכולים לבטח".

"אנחנו לא רוצים להתערב לחברות הביטוח בצד העסקי, אבל יש מקומות שהפשיעה החקלאית כל כך קשה לעומת מה שהיה בעבר באותם מקומות, שיקול שנבחן על ידי חברות הביטחון. בכל אופן, מאז שנתנו רשת ביטחון לא קיבלתי תלונות בעניין ואני יוצא מתוך נקודת הנחה שזה פתר את הבעיה".

ולסיום שאלנו את השר אם אכן ישנם מי שהכניסו את מושג 'הטרור החקלאי' רק כדי להתנגח בממשלה, כפי שעלה מדברי המפכ"ל, והשר אריאל מעדיף שלא להרחיב על כך ואומר: "אני חושב שהיו כמה ניסיונות כאלה בשוליים, אבל בערב ראש השנה אני לא רוצה לעסוק בזה ולא להתנגח עם אחרים. נתנו פתרונות והעובדה היא שיש ירידה משמעותית באירועים. אני מקווה שהחקלאים והארגונים לא ייקחו את זה למקומות פוליטיים. החקלאות היא של עם ישראל כולו, לא של ימין ולא של שמאל".