הנשיא ריבלין, הערב
הנשיא ריבלין, הערבצילום: מארק ניימן, לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין תקף הערב (רביעי) את חוק הלאום שאישרה הכנסת.

"החוק בנוסחו הנוכחי רע למדינת ישראל ורע לעם היהודי", טען ריבלין באירוע השקת ספרו החדש של ד"ר יועז הנדל.

"בואו נחשוב על היום שבו, באמצעות החוק הזה, נגדיר ונסווג אזרחים. בואו נחשוב על מחר שבו באמצעות החוק נתחיל להגדיר ולסווג סוגי יהודים - יהודים יותר ויהודים פחות", הוסיף הנשיא באירוע שהתקיים במרכז מורשת מנחם בגין בירושלים.

ריבלין השמיע ביקורת מרומזת על התנהלות הממשלה, "החוק הוא חלק ממגמה רחבה יותר, עולמית אולי, שחותרת להשתיק את הוויכוח, שחותרת למציאות שבה יש שתי אפשרויות - או שאתה איתי או שאתה בוגד, אויב. בין אם אתה שמאלני ובין אם אתה הנשיא".

"ייתכן שאנחנו לא רחוקים מיום הבחירות", הוסיף, ''אנחנו צריכים להבטיח את היכולת שלנו לשמור על תהליך דמוקרטי הוגן, על זכויותיהם של כל האזרחים. אני מצפה מראשי המפלגות כולם להתחייב לבחירות הוגנות".

"במציאות הישראלית מאוד מפתה להציע עולם שיש בו שחור ולבן. זו תמונה נוחה, קליטה, שאולי אפילו עושה לנו נעים לפעמים. בפועל, ההתמודדות עם המציאות הישראלית הביטחונית, המדינית והאזרחית היא מלאכה מורכבת ועדינה", כך ריבלין.

הספר של הנדל, "שיחות על תקווה ישראלית", נערך על רקע שיחות של הנשיא ויועז על סוגיות יסוד הנוגעות למדינת ישראל ולחברה הישראלית. בין הנושאים הנידונים בספר הממלכתיות, ארבעת השבטים, מדינה יהודית ודמוקרטית, חזון יהודה ושומרון והקשר בין היהודים בארץ ישראל ליהדות התפוצות.

"אנחנו כאן כדי לחגוג את הוויכוח, את הפולמוס", אמר הנשיא והוסיף, "אין דבר יהודי מזה, אין דבר דמוקרטי מזה. כשאנחנו שוכחים את החשיבות של הוויכוח, ומתחילים לפחד ממנו, אז אנחנו שוכחים מה זה להיות יהודים".

הנשיא העמיק בתפיסת הממלכתיות של ז'בוטינסקי. "הוא אביו הרעיוני של הזרם המרכזי בציונות בת זמננו: הזרם המאמין בהנפת הדגל היהודי והדמוקרטי – יחד. דגל המאחד את הלאומי ואת הליברלי, דגל המחבר את החזון היהודי לדורותיו עם ביטוייו המעשיים. בחזון בית"ר למדינה היהודית, כתב ז'בוטינסקי כך, ואני מצטט: 'בני האדם הם בני-חורין ושווים זה לזה. אין אמת בהנחה שהאדם הוא קודם כל אזרח. להפך, האדם הוא קודם כל משהו מעל לאזרח; הוא מלך בזכות עצמו, ואין לכבלו ולכף עליו התחייבות מן החוץ, אלא אם כן הכרחי הדבר בהחלט לשם הגנה עליו ועל שכניו'".

לדבריו, "הממלכתיות של ז'בוטינסקי מתחילה בחירות של הפרט. האדם לא נולד אזרח או נתין של מסגרת פוליטית, והוא גם לא 'אזרח העולם'. האדם הוא מלך - מלך בזכות עצמו. יש לכל אדם את מלוא הכוח להקים לו ממלכה. משטר שהוא לא ישמש בו כנתין, אלא יתפקד בו כמושל. כך ינקנו, כך למדנו, כך גדלנו: בבית המקדש הפרטי של ז'בוטינסקי - החירות היא קודש. מרגע שהחירות חייבת להישמר - השוויון בפני החוק חיוני ועקרוני".

"אני מאמין בנו, הישראלים, ובראש הבריא שלנו. אני מאמין בכוחה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית - ולכן אין לי ספק, שהוויכוח ינצח. שהפולמוס, שהיה תמיד סוד כוחנו, סוד התעוזה, הצמיחה והיצירה שלנו - ינצח. אין לי ספק, שכשאנחנו נחבק את הוויכוח וכשהמתווכחים ידעו גם להתחבק, נדע למצוא את הפתרונות והפשרות הטובים ביותר. ערב ראש השנה החדשה, הבאה עלינו לטובה, אני מתפלל ומאחל לכולנו שנה של שיבה לממלכתיות, של חזרה לוויכוח המפרה שיש בו הקשבה וכבוד. שיש בו את אותו הקסם המלווה את ההיסטוריה של העם היהודי, והשומר עלינו, אלפי שנים", סיכם הנשיא.