תערוכת ''חרדים לעתיד''
תערוכת ''חרדים לעתיד''צילום: דב בלוי

תערוכה המוצגת בטכניון תחת השם 'חרדים לעתיד' טוענת כי התרחבות האוכלוסייה החרדית עשויה להוביל לשנאה ופחד בין האוכלוסיות בחברה הישראלית.

בפרוספקט המזמין את הסטודנטים ליטול חלק בתערוכה, נכתב כי "בשנת 2048 עתידים החרדים להיות יותר מ25% מאזרחי המדינה. הדבר יוביל להעמקת אי השוויון, השנאה והפחד בין החרדים לחברה הכללית. כתוצאה מכך תגבר הסתגרות מרחבית (הטעות במקור מח"ש) בערים ובשכונות חרדיות והיא מאיימת על עתידו של המרקם החברתי-תרבותי בישראל", לשון הפרוספקט המזמין את התלמידים ליטול חלק בתערוכה.

אחד הסטודנטים החרדים בטכניון, מרדכי שטרנליכט, נפגע מניסוח הפרוספקט ומהרעיון העומד מאחוריו והעלה פוסט זועם בפייסבוק.

"בתור סטודנט חרדי, שנכנס לטכניון כחלק מתכנית שעניינה הוא שילוב החרדים בטכניון קשה לי לקרוא את הפסקה הזו ולא להיפגע עד עמקי נשמתי", הוא כותב.

לדבריו, לו מדובר היה במיעוט אחר, הניסוח הזה לא היה עובר בשקט. "קשה להתעלם מהטחת ההאשמות במגזר החרדי, שגידולו יגרום להעמקת אי השוויון השנאה והפחד. אם הטענות לא היו עצובות הן היו מצחיקות, כי הן הן מביעות אי שוויון שנאה ופחד, במסווה של שמירה על המרקם החברתי-תרבותי. אני מנסה לחשוב מה היה קורה לו המיעוט החרדי במקרה זה היה מוחלף בכל מיעוט אחר, הן אתני והן מגדרי. לא צריך דמיון רב בשביל לצייר בעיני רוחי את קול הזעקה שהיה קם לו היה כתוב שם ערבי\להט"בי\רוסי\אתיופי''.

בדבריו רמז כי באירועים אחרים דומים לא נשמר 'חופש הביטוי' כמצופה ממוסד כה ליברלי. "אני כסטודנט בטכניון צריך לסבול כאלו פגיעות מהמוסד בו אני לומד? לחופש הביטוי האקדמי אין גבול? כי זכורה לי סתימת פיות 'מפוארת' כשאיש סגל כתב משהו שהשתמע לאס"ט (אגודת הסטודנטים - ח.ל) ולהנהלת הטכניון כפוגעני כלפי מיעוט אחר. למה במקרה דנן קול דממה דקה נשמע?''.

בדבריו כיוון שטרנליכט לחתימתו של רב המוסד האקדמי, הרב אלעד דוקוב, שצורפה למכתב התמיכה ברבה של ירושלים הרב אריה שטרן שספג ביקורת חריפה מהשמאל וקהילת הלהט''ב, לאחר שהתבטא נגד אימוץ ילדים על ידי זוגות חד מיניים.

לאחר פרסום מכתב התמיכה פנתה אגודת הסטודנטים אל הנהלת הטכניון, שמיהרה להזכיר כי הרב דוקוב הוא רב בית הכנסת של הקמפוס ואינו מייצג את הטכניון כולו.

ממלא מקום נשיא הטכניון הפרופסור אדם שוורץ אמר אז כי ''הרב אלעד דוקוב אינו רב הטכניון, וכמובן אינו מייצג דעה של הטכניון או של בית הטכניון.

''הטכניון הוא ממעוזי הסובלנות בישראל, הן במעשיו והן בתרבות השיח בקמפוס. הרב דוקוב יכול להביע את דעותיו הפרטיות ככל אזרח במדינת ישראל, אך כדאי שימנע מהטעיית הציבור. בנוסף, נציין כי הרב דוקוב ודעותיו אינן מייצגות את אגודת הסטודנטים בטכניון'', הוסיף פרופ' שוורץ.