גרעיני הרימון- שנים של ספיקות וחקירות
גרעיני הרימון- שנים של ספיקות וחקירותצילום: iStock

ראש השנה בפתח ויש כאלו הטורחים רבות על מנת להפריד את הגרעינים הרבים של הרימון ואולי גם לנסות לספור כמה גרעינים יש בו.

החלטנו לחסוך לכם את הספירה ולבדוק עבורכם אחת ולתמיד- האם לרימון יש באמת 613 גרעינים?

מה המקור?

למרות שנראה שכולם מכירים את העובדה שיש לרימון 613 גרעינים- אין לדבר מקור ברור בגמרא או במקורות קדומים. אנו אמנם מבקשים ש"ירבו זכויותינו כרימון" כדברי הגמרא בברכות (נז:) שאפילו ריקנים שבישראל "מלאי מצוות כרימון" אבל אין שם מקור לגבי המספר המדויק של 613 גרעינים ברימון.

מקור למספר המדויק של גרעיני הרימון נמצא בדורות מאוחרים הרבה יותר. לפני כ200 שנה החת"ם סופר כותב בדרשה לראש השנה כי "בשידוע כי הרימון יש בו תרי"ג גרעינים כנגד תרי"ג מצוות". בדברי החת"ס אכן נמצא מספר מדויק לגרעיני הרימון, אבל גם מדבריו לא נשמע שיש למספר הזה מקור מבוסס אלא שזוהי שמועה בלבד.

התייחסות נוספת נמצאת בדברי המלבי"ם בפירושו לשיר השירים (ד,ג) שמפרש את הפסוק- "כפלח הרימון רקתך- שהוא מלא תרי"ג גרעינים". גם כאן לא נראה שהוא מתבסס על מקור קדום אלא על אמונה רווחת בשילוב דברי הגמרא בברכות מלמעלה.

וכמה יש באמת?

לא נעשו הרבה מחקרים רציניים בנושא אבל הרבה אנשים שספרו ובדקו (השמות שמורים במערכת) מצאו מספר שונה- הקרוב או רחוק מ613.

באחד המחקרים הבודדים שנעשו בנושא, בדקו רימונים מסוגים שונים מרחבי העולם וספרו כמה גרעינים יש להם. אמנם לרוב הרימונים לא היה 613 גרעינים, אבל הממוצע הכולל של כלל הגרעינים (מכל העולם) היה אכן 613 גרעינים!

האם זוהי כוונת החתם סופר והמלבי"ם? או שהם התבססו על בדיקת מין מסוים של רימון שבו יש 613 גרעינים? ואולי בכלל מדובר בחוסר הבנה של הגמרא בברכות? מוזמנים לספר לנו את דעתכם בתגובות.

ואם אתם עדיין בטוחים שבכל רימון יש 613 גרעינים- מוזמנים לספור בעצמכם! או (אם אין לכם כוח) פשוט לצפות בסירטון של אדם אחר שסופר:




רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!