ברוח הסליחות ועשרת ימי תשובה נערך אמש (חמישי) ערב השקה לספר "מדינה כהלכה" של הרב עדו רכניץ ממכון 'משפטי ארץ'.
"מדינה כהלכה" בוחן לעומק את הסוגיות השונות העוסקות בקיומה של מדינה מודרנית ודמוקרטית על פי כללי ההלכה.
באירוע שהתקיים בגבעת שמואל השתתפו רבה הראשי לשעבר של רמת גן הרב יעקב אריאל, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד רז ניזרי, הרב אבי גיסר, מנהלת הקליניקה למשפט עברי באוניברסיטת בר אילן - ד"ר שפרה משלובורב, ורב קהילת "שירת אהרון" הרב יהודה יונגסטר.
במהלך הערב עלו לדיון סוגיות מורכבות של דת ומדינה ונידונה לעומק משמעותו של המושג "המלך המשפט" מתפילות הימים הנוראים. בנוסף נבחנה ההיתכנות לקיומה של מדינה מודרנית על פי ההלכה.
מנכ''ל עמותת "מעלה - המרכז לציונות דתית", רפי קפלן, שהפיק את האירוע, ברך על השקת הספר ואמר כי "הציונות הדתית רואה בקיומה של מדינה מודרנית על פי ההלכה אידיאולוגיה ודרך חיים כפי שלימד אותנו הרב קוק זצ"ל. אנו חייבים ללמוד לעומק את הסוגיות הרלוונטיות וללמוד כיצד לגשר על הפערים הנוצרים בין שני העולמות. אחד היעדים של 'מעלה' הוא להוות במה לדיונים ערכיים בנושאים אלו, ואני גאה בכך שזכינו לקחת חלק בערב זה".
מחבר הספר הרב עדו רכניץ התייחס למחוקקים במדינת ההלכה הישראלית: "לקראת הקמת המדינה עסקו חכמי דורנו בשאלת המשטר היהודי הרצוי. מסקנתם הייתה שהקב"ה נוכח במשטר דרך חוקי תורתו, ובמילים אחרות דרך מערכת המשפט שלו. כאשר חוקי התורה הם חוקי המדינה, הרי שבכפוף לחוקה זו ניתן לחוקק חוקים אנושיים, הן על ידי חכמי התורה והן על ידי המנהיגות הפוליטית. במצב כזה השלטון לא אמור להיות בידי הרבנים, אלא בידי אנשים יראי שמיים שאמורים לפעול במסגרת סמכותם לשם שמיים".
הרב יעקב אריאל סיפר כי "לפני כמה שנים סירבתי לתמוך בקמפיין גדול של 'צו פיוס'. היו שם שתי דמויות- בחור אחד עם כיפה ואחד בלי כיפה, כשעל הבחור גלוי הראש היה כתוב 'אני בעד מסורת' ועל הבחור שלבש כיפה היה כתוב 'אני בעד דמוקרטיה'. הנחת המוצא הייתה שהחילוני נגד מסורת והדתי נגד דמוקרטיה. לא כך פני הם הדברים, רוב העם היום קרוב למסורת, וכל הדיבורים על הדתה, הם לא הדתה אלא הדחה כנגד היהדות, למרות שבערב יום כיפור אנחנו מוחלים לכולם על אמירות אלו.
''בנוסף לכך הבחור הדתי לא נגד הדמוקרטיה, הדמוקרטיה היא אמנם מילה יוונית אבל לא היוונים הם אלו שהמציאו את השיטה הדמוקרטית, והיא הייתה קיימת הרבה לפני שהיוונים ידעו קרוא וכתוב: 'אחרי רבים להטות' זו הלכה מפורשת בתורת ישראל, בכשרות, בטומאה וטהרה וגם בהנהגות ציבור. דוד נמשח למלך שלוש פעמים מכיוון שבפעמיים הראשונות הוא לא נמשח בהסכמת כל העם. בסופו של דבר סמכות המינוי של המלך הייתה נתונה בידי העם, והקב"ה רק המליץ על המלך".
מכון משפטי ארץ הינו מכון גבוה להלכה ומשפט, שחזונו הוא שילוב והשלמה של משפט התורה עם המשפט הישראלי הנוהג. ראש המכון הרב אבי גיסר ציין כי "בימים אלו אנו משנים את נוסח התפילה ואומרים 'המלך הקדוש' ו'המלך המשפט', קדושה ומשפט הם תמצית השינוי של ימים אלו. תעודת הזהות שלנו היא צדקה ומשפט ולכן מדינה כהלכה שבה יש קדושה במערכת המשפט והממשל, היא בעצם יסוד השאיפות גם בעבודת ה' וגם ביחסים המתוקנים בין אדם לארצו וחברתו, וכל ישראל כאחד מביאים את המדינה להיות לאור לגויים, מופת של משטר ושל חברה.
''ביום מן הימים תעמוד תורת ישראל ביסוד משפט המדינה. על פיה וברוחה תושלם חקיקת חוקי היסוד ועוד מערכת חוקים ותקנות אזרחיות רבות באופן שלא יהיה בו שום סתירה לאופיה הדמוקרטי של המדינה ולזכויות הפרט ללא הבדל בין כלל האזרחים'', אמר הרב גיסר.
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז ניזרי ציין כי "ההנגשה של השפה ההלכתית והחיבור בין ההלכה ומשפט התורה למשפט המדינה הוא דבר חיוני. הוא כמעט ולא קיים היום גם בגלל בורות של המשפטנים שלא למדו את הנושא לעומק ובשל העובדה שיש דמויות דתיות שמתנהגות בצורה מסוימת שמרחיקה את הציבור הרחב. כשכותבים ספר כמו 'תורת המלך' גורמים לאנשים לפחד מפני חיבור ההלכה למדינה".
עו"ד ניזרי התייחס גם לחוק הלאום ואמר "בדיונים על חוק הלאום כאב לי על כך שהערכים של שבת, יהדות, ציונות, וארץ ישראל שייכים לימין, ושהערכים של זכויות אדם, מאבק בגזענות והדאגה לדמוקרטיה שייכים לשמאל, וזה עצוב בעיניי. אם אלו יגידו רק יהודית ואלו יגידו רק דמוקרטית, בסוף יהיו שני עמים במדינה אחת".