תנועת ה-BDS משתמשת בפלסטינים לצרכים פוליטיים
תנועת ה-BDS משתמשת בפלסטינים לצרכים פוליטייםצילום: המועצה האזורית שומרון

יהודים מיהודה ושומרון ופלסטינים הקימו לשכת מסחר במטרה ליצור שיתופי פעולה כלכליים-עסקיים לרווחת שני הצדדים.

המיזם החל לקרום עור וגידים לפני כשמונה חודשים ונחשף לראשונה בכנס הסברה שקיימה יחידת קשרי החוץ של המועצה האזורית שומרון בשבוע שעבר בפרלמנט האירופי בבריסל.

בכנס השתתפו כ-150 אנשים, בהם כ-20 חברי פרלמנט אירופי, חברי הפרלמנט הבלגי והפלמי, כ- 10 דיפלומטים ממדינות שונות וכן פלסטינים וישראלים שהציגו את המיזם הייחודי ואף חתמו על אמנת תמיכה בפעילות לשכת המסחר יהודה ושומרון שבה נכתב בין השאר "אנו מחוייבים לקידום מסחר חופשי בכל רחבי יהודה ושומרון לכל האוכלוסיות. אנו תומכים בעבודתה של לשכת המסחר של יו"ש ומעודדים עסקים לשתף פעולה עם עבודת לשכת המסחר ולקדם שיתופי פעולה עסקיים ביניהם".

ראש מועצת שומרון יוסי דגן פתח את האירוע ואמר "באנו לכאן ישראלים וערבים מיהודה ושומרון כדי לקעקע את השקר הזה, השקר ארוך השנים הטוען כי ההתיישבות היא מכשול לשלום, השקר של הרשות הפלסטינית שמטרתה להרוס ולא לבנות. באנו לספר את הסיפור האמיתי. ולהציג את הדו קיום האמיתי. דו קיום כלכלי שבא כעת לידי ביטוי במיזם היפה הזה".

בסאם עיד, מנהיג פלסטיני מיריחו, אמר בכנס כי "תנועת ה-BDS משתמשת בפלסטינים לצרכים פוליטיים ולא מניבה להם עזרה כלכלית. האג'נדה של BDS היא לגרום להרס של מדינת ישראל ולא לעשיית שלום בין ישראל לפלסטינים. אני דורש מהפרלמנט האירופי לקחת בחשבון את האינטרס ההומניטרי הפלסטיני ולא את האינטרס הפוליטי שלהם עצמם. אני נמצא היום כאן כדי לתמוך בשיתוף הפעולה הכלכלי הקיים בין הפלסטינים למתנחלים ולדרוש מהפרלמנט האירופי לתמוך במהלך הזה".

קייס מזאריב, מנהיג בדואי מהכפר זרזיר שבצפון הארץ, הממונה על פיתוח עסקים בינוניים וקטנים במגזר הערבי בארץ שהשתתף אף הוא בכנס אמר "שיתוף פעולה כלכלי הוא המפתח לשלום. אני מכיר אנשי עסקים פלסטינים רבים שהיו מאוד שמחים לקיים קשרי מסחר עם שכניהם הישראלים ביו"ש. הם לא יכולים לעשות זאת מכיוון שהרשות הפלסטינית לא מאפשרת לדבר הזה להתקיים. לצערי מספר אנשי עסקים פלסטינים ביטלו את ההשתתפות שלהם בכנס הזה רק משום שהם קיבלו איומים ישירים על חייהם מהרשות הפלסטינית במידה וישתתפו בכנס כאן בבריסל. זה חייב להשתנות".

אבי צימרמן, נשיא לשכת המסחר, אמר כי "לשכת המסחר והתעשיה יהודה ושומרון הוקמה ב-2017 בתור עמותה רשומה, ללא כוונות רווח. המטרה היא צמיחה כלכלית אזורית למען המגזר העסקי באמצעות המגזר העסקי. החיבור בין עסקים פלסטינים לעסקים ישראלים הוא חיבור טבעי. על אף החסמים המלאכותיים שהוקמו בצל הפוליטיזציה 25 השנים האחרונות. הדרך ליציבות, קיימות ושגשוג הדדיים במרחב עובר באמצעות שיתופי פעולה".

על אף חשיפת המיזם, שיתופי הפעולה בין הישראלים לפלסטינים נשמרים מתחת לרדאר לעת עתה וזאת מחשש לחייהם של הפלסטינים המשתתפים בו. אולם ניתן לציין כי מדובר בשיתופי פעולה בתחום הטקסטיל, הרכב ובתחומים נוספים, והשת"פים הולכים ומתרחבים מיום ליום.