נשיא צ'כיה
נשיא צ'כיהצילום: רויטרס

יירי אובצצק, דוברו של נשיא צ'כיה מילוש זמאן, אישר כי צ'כיה מתכוונת לפתוח את "בית צ'כיה" בירושלים, בניין שיאכלס את המוסדות הממשלתיים והדיפלומטיים של צ'כיה עד להעברה הרשמית של השגרירות הצ'כית מתל אביב לירושלים.

"בית צ'כיה יארח מוסדות ממשלתיים כולל מרכז פעילות של משרד החוץ הצ'כי, סוכנות הסחר הצ'כית, סוכנות התיירות ועוד. פקידים בכירים בישראל עודכנו בפרטים לקראת ביקורו של הנשיא צילוש זמאן בישראל בחודש נובמבר, לרבות מצב ההכנות לקראת פתיחת "בית צ'כיה" בירושלים" אמר אובצצק.

הצעד הצ'כי הוא הראשון לקראת העברה מלאה של השגרירות הצ'כית לירושלים, עליו הכרז הנשיא זמאן. עם זאת, המילה האחרונה בנושא תהיה של ראש הממשלה הצ'כי אנדריי באביש, שכבר הודיע לאחר כניסתו לתפקיד כי צ'כיה תיצמד להחלטות שיקבל האיחוד האירופי בנושא ולא תפעל באופן עצמאי.

בחודש מאי האחרון, לאחר פתיחת הקונסוליה האמריקאית בירושלים, פתחה צ'כיה קונסוליית כבוד בבירה הישראלית, לאחר שהקונסוליה נסגרה בשנת 2016 לאחר מותו של קונסול הכבוד הקודם.

הנשיא הצ'כי מילוש זמאן נחשב לידיד ותומך מובהק של ישראל ודוחף להעברת השגרירות הצ'כית לירושלים, אולם ההחלטה הסופית נתונה בידיו של ראש הממשלה באביש.